گزارش و تحلیل

آغاز پروژه ساخت خط راه آهن ایران – ارمنستان

© Sputnik / Yuriy Lashovخطوط ریلی
خطوط ریلی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساخت راه آهن ، ارمنستان – ایران به نقطه شروع نزدیک می شود.

. بر طبق بیانیه های برخی ازمقامات رسمی کار اجرای پروژه تا پایان سال 2015 آغاز خواهد شد. در راس پروژه قبل از همه منافع ژئوپلیتیکی به همراه دارد و خرید جاده مد نظر نیست. ضمنا بر اساس صورت حساب های اولیه در صورت اجرای پروژه میزان بار سالانه جاده ممکن است به 18 میلیون تن برسد که بازپرداخت آنرا انجام می دهد. به عقیده ی برخی از تحلیل گران در آینده انجمن خطوط راه آهن بین ایران و ارمنستان اهمیت فراوانی برای کل سیستم حمل و نقل منطقه خواهد داشت. الینا کازاریان ، خبرنگار ویژه ی ما از ارمنستان در این زمینه گزارش می دهد.

چندین سال است که مذاکرات مربوط به ساخت جادهایی برای اتحاد سیستم راه آهن ایران و ارمنستان انجام می شود. مدت زمان دقیق اجرای پروژه فعلا مشخص نیست اما بر اساس حساب های اولیه تا سال 2022 به اتمام خواهد رسید. تهران به طور رسمی در خصوص آمادگی خود برای اختصاص 60 کیلومتر راه آهن تا مرز ارمنستان اعلام کرده است. این خط 86 پل ، 60 تونل و 27 ایستگاه خواهد داشت. در حال حاضر در شرایط بلوک از طرف آذربایجان و ترکیه  تمامی خطوط راه آهن از ارمنستان از طریق گرجستان صورت می گیرد. جاده ی جدید به طرف ارمنی امکان می دهد که از راه های جایگزین برای حمل و نقل منابع انرژی و کالاهای دیگر استفاده کند. سرگی شاکاریانتس، تحلیل گر سیاسی مشهور ارمنی در این زمینه می گوید:

ساخت راه آهن ایران — ارمنستان ، بدون شک پیروزی برای جمهوری ارمنستان است و درواقع این جهشی در جهت یافتن راه های جدید و جایگزینی است که کشورما را با جهان خارج مرتبط می کند. بدین ترتیب تنوع مسیرهای ارتباطی ایجاد می گردد که به ویژه زمانی که ارمنستان مسئله نزدیکی به حمل و نقل و ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا را در نظر دارد."

سرگی شاکاریانتس ، تحلیل گر ارمنی مطمئن است  که روسیه هم از مدت ها پیش به مسیر راه یابی به خلیج فارس و به اقیانوس هند علاقه مند است و اکنون کل اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا آنرا مد نظر دارد. هرچند اجرای پروژه ی نه تنها در به نفع ارتباطات تجاری ایران و ارمنستان بوده بلکه ارتباطات ایران با اعضای اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا را توسعه می دهد و طرفین به این مسئله توجه نشان می دهند.

 برای روسیه به عنوان پیشگام و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای لازم است که کشورهای مرتبط با یکدیگر را با نقشه ی حمل و نقلی و ارتباطات متصل سازند تا همه آنها کنترل شده و نه فقط با چهارچوب های همکاری های دو یا سه طرفه ارمنستان — روسیه —ایران بوده بلکه هر یک از آنها به طور جداگانه مرتبط شده و در مفهوم اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای بررسی شوند. روسیه در صورت نتیجه ی موفقیت آمیز از این پروژه راه های ارتباطی تکمیلی را با ایران خواهد داشت و این امر از جمله به اهداف  فن آوری نظامی و نظامی مرتبطند. "

پروژه ساخت راه آهن جدید توسط شرکت بین المللی ساخت و ساز چین طراحی شد. شرکتی که در این زمینه تجربه چندین ساله و شهرت فراوان دارد. صاحب امتیاز آن شرکت سرمایه گذاری از امارات متحده عربی است که قصد دارد 60 درصد قیمت این پروژه را بپردازد. توجه به حمایت مالی از طرف بانک های چینی هم صورت گرفته است. با توجه به بیانه رسمی اخیر در صورت وجود حمایت دولتی برای اجرای پروژه ی ساخت جاده ایران — ارمنستان ، سازمان حمل و نقل راه آهن روسیه هم آماده پیوستن به آن است. ارزش این پروژه 3.5 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала