گزارش و تحلیل

آیا همکاری های نظامی- فنی روسیه - ایران از سر گرفته می شود؟

© Sputnik / Alexander Vilf /  مراجعه به بانک تصاویر آنتی- 2500
آنتی- 2500 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نوشنه رسانه ها روسیه و ایران در مورد تحویل سامانه های پدافند هوایی "آنتی- 2500 " بجای "اس - 300" که قرارداد تحویل آن در 2010 بحال تعلیق آمده بود به توافق رسیدند. این تصمیمگیری مسایل زیادی در روابط روسیه - ایران را رفع کرده و موانع در راه پیشرفت همکاری های نظامی - فنی دو کشور را بر می دارد.

مسکو حتی در دوره شوروی در رشته همکاری های نظامی- فنی طرف مطمئن تهران بوده و این رسم پس از انقلاب اسلامی هم ادامه یافت. رادیو "اسپوتنیک" این موضوع جالب را زیاد پوشش می کرد.

مطالب مربوطه در وب سایت ما منتشر شده و از طریق رادیو پخش شد. گفته شد که این اهمکاری ها جزو ترکیبی مهم روابط تجاری- اقتصادی بوده و روسیه و ایران به آن علاقمندی بسیار زیادی نشان می دهند. اینک رشته سخن به خاورشناس "ولادیمیر ساژین" کارشناس در امور سیاسی واگذار می شود. او می گوید:

متاسفانه سال های اخیر آکنده از تنزل سطح روابط اقتصادی ایران و روسیه بودند. این جریان اصلا با دیالوگ سیاسی فعال شده در دوره اخیر میان مسکو و تهران مطابقت ندارد که در حال حاضر به نزدیکی مواضع خود در مورد بسیاری مسایل سیاست منطقه ای و جهانی اشاره می کنند.

بدون شک امروزه لزوم انجام جهش کیفی در روابط دو کشور مبرم شده است. این گفته در مورد همکاری های نظامی- فنی هم صدق می کند. فرمان ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در باره برداشتن ممنوعیت فروش پدافند هوایی اس — 300 به ایران امضا شده در ماه آوریل برای از سر گیری این همکاری ها پایه محکمی بوجود آورده است.

روسیه قرارداد تحویل سامانه های موشکی آنتی ـ 2500 را با ایران منعقد می کند - اسپوتنیک ایران
روسیه قرارداد تحویل سامانه های موشکی "آنتی ـ 2500" را با ایران منعقد می کند

ساژین افزود: لازم به یادآوری است که در رابطه با اقدام های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2010 اجرای قرارداد مورخه 2007 در باره تحویل پدافند هوایی اس — 300 به ایران متوقف گردید. تحریمات شورای امنیت شامل فروش تسلیحات تهاجمی سنگین به ایران بود ولی سامانه های پدافند هوایی جزو آنها نبودند و تصمیم مسکو در باره گنجانیدن اس — 300 در آن تحریمان به ابتکار رییس جمهور وقت روسیه گرفته شده بود.

ساژین ادامه داد: راستش شاید در آن دوره این تصمیمگیری اقدام درستی بود. در آن زمان موقعیت حول ایران هر ماه وخیمتر می شد. تهران در مذاکرات در باره مساله هسته ای موضع غیر سازنده اشغال کرد. در جواب، اسرائیل و آمریکا آماده بودند به زور نظامی متوسل شده به واحد های هسته ای آن کشور ضربات هوایی — موشکی وارد کنند. در چنین اوضاع و احوالی انتقال اس-300 به جمهوری اسلامی، دشمنان ایران را به محو و نابودی موشک های منتقل شده ولی هنوز مستقر نشده اس — 300 تحریک می کرد. برای استقرار سامانه کامل پدافند چند هفته وقت لازم است. به این خاطر عدم تحویل اس — 300 همراه با مساعی سیاسی — دیپلماتیک صلح سازانه مسکو از جنگ با ایران جلوگیری کردند.

ساژین معتقد است که اکنون وضع از بیخ و بن عوض شده است. ایران با استفاده از مهارت معجزه آسای دیپلماتیک خود با اطمینان به پش به سوی حصول توافق در مورد مساله هسته ای می رود. این توافق آغازگر بر داشته شدن کل تحریمات بین المللی و یکجانبه خواهد بود و در نتیجه ایران سربلند به بازار پولی- اقتصادی و از جمله به بازار تسلیحات باز خواهد گشت.

روسیه برای ارایه به ایران لیست دراز تسلیحات گوناگون مدرن و تکنیک های جنگی دارد. ولی این کار متعلق به آینده است، امید است که این آینده نزدیک باشد. ولی امروز باید کاری کنیم تا مساله اس — 300 به فوریت از دستور روز حذف شود.

این روز ها آقای مرتضی سرمدی معاون وزارت خارجه ایران اعلام کرد که تهران و مسکو در حال مذاکرات در باره پس گرفتن شکایت ایران در مورد روسیه هستند. ایران این شکایت را پس از آن به دادگاه داوری ژنو داد که روسیه از تحویل 5 اسکادران سیستم پدافند اس — 300 به آن کشور امتناع ورزید. روسیه پس از انحلال محاکمه قرارداد جدیدی با ایران در باره فروش پدافند هوایی "آنتی — 2500" به آن کشور به امضا خواهد رساند.

مذاکرات درباره پس گرفته شدن شکایت ایران از روسیه به خاطر عدم تحویل اس ـ 300 - اسپوتنیک ایران
مذاکرات درباره پس گرفته شدن شکایت ایران از روسیه به خاطر عدم تحویل اس ـ 300

محقق نظامی ولادیمیر بوسییف در این باره سخن می گوید که پدافند هوایی "آنتی — 2500" چیست و با اس — 300 چه فرقی دارد.یوسییف گفت:

ابتدا باید گفت که الان سامانه اس — 300 تولید نمی شود. "آنتی — 2500" جدیدترین سامانه پدافند هوایی موشکی است و در مقایسه با اس — 300 دارای برتری های زیادی در رهگیری موشک های بالیستیک است. سرعت رهگیری "آنتی — 2500" در ارتفاع یکسان دو برابر بیشتر است. بعبارت دیگر "آنتی — 2500" می تواند نه تنها هواپیما ها بلکه کلاهک های جنگی موشک های قاره پیمای بالیستیک زمین پایه و دریا پایه را سرنگون کند و از نظر اطمینان بخشی با اس — 300 دست کمی ندارد. از این رو ایکه ایران "آنتی" را انتخاب کرد کاملا قابل توقع بود.

به نوشته رسانه ها، ایرانی ها بطور مقدماتی با خرید "آنتی — 2500" موافقت کردند. این سامانه همین چندی پیش در بازار ظاهر شده و هم اینک مورد علاقه مشتریان قرار گرفته است. در 2013 دو اسکادران آن به ونزوئلا فروخته شد و هم اینک به آن کشور تحویل گردید و در 2014 قرارداد مشابهی با مصر منعقد شد و تحویل این سامانه قرار است در 2016 پایان یابد. از قرار معلوم تهران می تواند کشور سوم صاحب این پدافند هوایی شود هرچند که برخی در مسکو می گویند که به جای "آنتی" ممکن است به ایران سامانه مشابهی تحویل داده شود. این امر اهمیت ندارد، مهمترین چیز — حل دارای سود متقابل مساله اس — 300 است.

ساژین در پایان می گوید: با اطمینان می توان به این نتیجه رسید که فرمان پرزیدنت پوتین و موفقیت مذاکرات روسیه و ایران در باره اس — 300 و "آنتی — 2500" بسیاری مسایل مورد اختلاف را از سر راه برداشته و پس از لغو تحریمات پولی — اقتصادی ضد ایرانی برای احیای همکاری های نظامی — فنی روسیه با آن کشور پایه حقوقی و سیاسی خوبی ایجاد خواهد گردید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала