گزارش و تحلیل

"جهش بزرگ" چین بسوی بازار جهانی طلا

© Fotolia / Ded Pixto طلا
طلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت بانک چین در شکل گیری نرخ جهانی طلا بدون توجه باقی نخواهد ماند. گرفتن تصمیم مربوطه از مدت ها پیش واجب بود و این جریان قدرت فزونی یافته اقتصاد چین را نشان می دهد.

"سرگئی خستانوف" محقق آکادمی مطالعه اقتصاد مردمی و خدمت دولتی وابسته به ریاست جمهوری روسیه اینرا به رادیو "اسپوتنیک" بیان کرد. 22 ژوئن بانک چین برای اولین بار در معاملات هر روزه الکترونیک طلا که نرخ این فلز را تعیین می کند سهم خواهد گرفت.

بانک مرکزی چین به عنوان اولین بانک آسیایی به تشریفات تعیین قیمت طلا راه یافت - اسپوتنیک ایران
بانک مرکزی چین به عنوان اولین بانک آسیایی به تشریفات تعیین قیمت طلا راه یافت

بانک چین اولین بانک آسیا شد که به آن اجازه داده شده در قیمتگذاری جهانی طلا شرکت کند. در "گروه هشت طلا" همچنین بانک های Barclays, Goldman Sachs, HSBC, JPMorgan, The Bank of Nova Scotia — ScotiaMocatta, Societe Generale و UBS قرار دارند. در حال حاضر بانک چین بورس طلای شانگهای را زیر نظر دارد که بزرگترین بازار طلای حقیقی در آسیا می باشد. به برکت حضور بانک چین در معاملات الکترونیک در لندن 22 ژوئن برای اولین با فروش شبانه روزی طلا در بازار جهانی راه اندازی خواهد شد. چین دائما رسوخ خود را به بازار های جهانی افزایش می دهد ولی این کار را بدون عجله و با احتیاط انجام می دهد. از این رو اقدام های نهاد های پولی چین بازار های بین المللی را به هراس نمی اندازد. با طلا همین جوری خواهد بود. اصلا در این فرایند چیز پنهانی و غیر مترقبه ای نیست. چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان جهانی طلا و دارانده ذخیره بس بزرگ این فلز است و اصلا علاقمند به تغییرات سریع نرخ آن نیست. با این حال در سال های اخیر این بانک خودش طلا خرید می کند. از این رو اینکه بانک چین الان در قیمتگذاری طلا نقش بیشتری ایفا می کند منعکس کننده واقعیتی است که تا به حال پدید آمده است.

چین گام بگام بیشتر بسوی دسترسی به سهم گرفتن در تعیین قیمت جهانی طلا حرکت می کند. یکی از روال های این کار طرحریزی وسیله تشکیل "دیوار چین در بازار طلا" شد. یعنی اینکه چین با توسل به کمک بورس طلای شانگهای کاری کرد تا قرارداد های بین المللی طلا به بازار داخلی آن کشور وابسته شود. این حادثه در پاییز سال گذشته رخ داده و سرآغاز نفوذ چین در بازار جهانی گردیده که به چین امکان داده بصورت واقعی مقررات خودی بازی در آن بازار را تعیین کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала