گزارش و تحلیل

روزه گرفتن در رمضان در تاجیکستان گران تمام می شود

© Sputnik / Ruslan Krivobok /  مراجعه به بانک تصاویر تاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متدینان روزه می گیرند و افراد دیگری از این رسم پول در می آورند. در تاجیکستان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قیمت خواربار بشدت بالا رفته است. مقامات سعی می کنند موقعیت پدید آمده را مهار بزنند ولی نتایج مورد انتظار در دست نیست.

"علیم فصیح الدین اف" خبرنگار ما مقیم دوشنه در باره این موضوع چنین گزارش داده است.

امروز مسمانان تاجیکستان به تجلیل ماه مبارک رمضان پرداختند. ولی این ماه در تاجیکستان نه تنها همراه با مقررات خاص رفتار بلکه توام با تقاضای بالا مواد غذایی هم هست. به این خاطر که مردم که از صرف غذا هنگام به خوردن غذای در شب هنگام می پردارند. همچنین در این کشور رسم شده که مردم پس از غروب برای دعای دسترخوان از همسایگان و دوستان دعوت کنند. میزبانان برای رعایت آداب و رسوم تمام هم خود را بکار می برند و برای مهمانان سفره ای پر از خوراک ها بر می چینند. حتی در آستانه رمضام قیمت های میوه، سبزیجات و گوشت در بازار های شهر دوشنبه 10 — 20 درصد افزایش یافته. جامعه شناس "آچیل زاهدوف" به رادیو "اسپوتنیک" گفت: با وجود فراخوانی مقامات به نگه داشتن قیمت ها در سطح نازل فروشندگان می خواهند از مراسم دینی حد اکثر سود برده و قیمت ها را بالا می برند، وی ادامه داد:

"رمضان یگانه دوره ای است که مردم بطور دستجمعی مواد غذایی فراوانی در طول آن خرید می کنند. در این هنگام یک ضرب المثل تاجیکی مشهور عمل می کند که می گوید: "وقتی خرید می کنند قیمت را بالا ببر و اگر نه پایین ببر". مکانیسم بازاری کارگر است و بازرگانان پول در می آورند.

مقامات با صدور فرامین تلاش می کنند در وضع قیمت ها تاثیر بگذارند و به فروشندگان دستور می دهند که نرخ اجناس را پایین بیاورند ولی تجربه نشان می دهد که اقدام های مدیریتی ثمربخش نیستند. فقط با افزیش دادن عرضه می توان تقاضا در بازار را پایین آورد. ولی به عقیده "غیور قهاروف" محقق آکادمی علوم تاجیکستان دولت این کشور برای این کار از ذخایر کافی جهت افزودن سریع و چشمگیر مقادیر کالا ها برخوردار نیست. "قهاروف" چنین اظهار کرد:

"بنا به اصول اقتصاد بازار آزاد قیمت ها نباید از سوی دولت تنطیم شوند و برای نگه داشتن قیمت ها در سطح معیین رقابت باید وارد عمل شود. ولی رقابت در کشور ما وجود ندارد و بسیاری کالا ها حتی سیب زمینی و تخم مرغ از خارج وارد می شود".

تاجیکستان که 99 درصد اهالی آن مسلمان هستند کشور تک مذهبی است. ولی مشکل بتوان گفت که در ماه رمضان سال جاری چه قدر مردم روزه می گیرند. منظور چگونگی وضع آب و هوا است. الان در اکثر مناطق این کشور دمای 40 درجه ای برقرار شده و در ماه ژوئیه از این هم گرمتر خواهد شد. پزشکان در این شرایط در باره بی آب شدن سریع ارگانیسم انسان هشدار می دهند. پزشکان می گویند که مخصوصا وضع کسانی که به کار های جسمانی اشتغال دارند و مثلا در مزرعه پنبه یا در محوطه ساختمانی کار می کنند از همه دشوارتر است. در ضمن روحانیون می گویند که این دشواری ها افراد متدین را فقط محکمتر می کنند و هدف از روزه گرفتن زیاد خودداری از خوردن و نوشیدن نیست بلکه پروراندن خصوصیات اخلاقی بردباری، شفقت و سخاوتمندی در هر فرد مسلمان است. مسلمانان بر آن هستند که هر کدام از آنها با روزه گرفتن در ماه رمضان وضع افراد محتاج و مستصعف را بهتر درک می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала