روسیه قرارداد تحویل سامانه های موشکی "آنتی ـ 2500" را با ایران منعقد می کند

© Sputnik / Aleksander Vilfروسیه قرارداد تحویل سامانه های موشکی "آنتی ـ 2500" را با ایران منعقد می کند
روسیه قرارداد تحویل سامانه های موشکی آنتی ـ 2500 را با ایران منعقد می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و ایران بلافاصله بعد از پس گرفته شدن دادخواست تهران به خاطر امتناع روسیه از تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی "اس ـ 300"، قرارداد تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی "آنتی ـ 2500" به جمهوری اسلامی را انعقاد خواهند کرد.

روزنامه روسی "کومرسانت" با استناد به منابع مطلع گزارش داده که ایران با دریافت سامانه های "آنتی ـ 2500" به جای سامانه های "اس ـ 300 پی ام او" که تولید آنها متوقف شده، موافقت کرده است. تهران 5 آتشبار از این جدیدترین سامانه پدافند هوایی را دریافت کرده و سومین کشور صاحب آن پس از ونزوئلا و مصرخواهد شد.
مدیر ارشد شرکت روسی "الماز آنتی"، تولید کننده سامانه های موشکی پدافند هوایی به "کومرسانت" اعلام کرد تولید سامانه های "اس ـ 300 پی ام او" متوقف گردیده و تولید آنها به خاطر قرارداد با ایران از سرگرفته نخواهد شد. منابع "کومرسانت" همچنین سامانه "اس ـ 400" موسوم به "تریومف" را به عنوان جایگزین احتمالی اس ـ 300 ذکر کردند اما این سامانه گرانتر است و ظرفیت تولیدی "الماز آنتی" در حال اجرای سفارشات بیش از حد زیادی است که این امر اجرای قرارداد تحویل آنرا را با دشواری روبرو می سازد.
قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال 2010 " دمیتری مدودف" رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010 میلادی"، از جمله تحویل سیستم های اس ـ 300 به ایران را ممنوع کرد. مسکو قرارداد تحویل سامانه های "اس-300" را در سپتامبر همان سال لغو کرد.
دیرتر ایران به خاطر عدم تحویل "اس-300 " از شرکت روسی "روس آبارون اکسپورت " به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала