جاسوسان انگلیس

© REUTERS / Mark Blinch ادوارد اسنودن
ادوارد اسنودن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ضرر عظیمی به سازمان اطلاعات انگلیس وارد آمده است.

 بریتانیا   مأموران اطلاعاتی  خود در تعدادی از کشورهای  جهان را فراخواند.  به گزارش شبکه انگلیسی « اسکای نیوز» ، اطلاعات محرمانه ای  که مسکو و پکن  از  اسناد افشا شده توسط  ادوارد اسنودن، کارمند سابق  آژانس امنیت ملی آمریکا  از طریق انتشار در مطبوعات دریافت کردند  حاوی  اسامی  مأموران خارجی  سرویس ویژه بریتانیا بود. به عقیده  کارشناسان ، ضرر عظیمی به  سازمان اطلاعات  انگلیس وارد آمده است: احیای  ارتباطات از دست رفته  محتاج سالها تلاش است.

مأموران اطلاعاتی  بریتانیا    به این دلیل از کشورهای  مختلف جهان فراخوانده شدند  که کارمند سابق  سرویس ویژه  آمریکا  نوعی اطلاعات محرمانه را در اختیار خبرنگاران گذاشت. مارک  وایت  خبرنگار  شبکه تلویزیونی  « اسکای نیوز»  در گزارش خود گفت: به گزارش وزارت کشور  بریتانیا  و  منابعی در  « دائونینگ — استریت» فراخواندن مأموران  پیامد مستقیم  رمزگشایی  فایل ها  توسط مأموران  اطلاعاتی  مسکو و یا  پکن  است.

به عقیده خبرنگار،  از آنجا که روسیه و چین  دوباره مواضع خود را در صحنه جهانی تحکیم می بخشند،  توانایی  انگلیس و آمریکا در  جمع آوری  اطلاعات دقیق  شناسایی از اهمیت خاصی برخوردار می شود.  اما همانا به این عرصه ضرر  جدی  وارد آمده است. این ضرر تا حدی  است که مجبور شدند تعدادی از مأموران اطلاعاتی  را از  یکسری کشورها  فرا بخوانند.

 اِنتونی  هلیس  متخصص در جاسوسی و  امنیت  در برنامه  شبکه تلویزیونی  بریتانیا  گفت: «   ادوارد اسنودن چنین مشکلاتی برای  سرویس ویژه  بریتانیا  فراهم کرد. این مسأله ای فوق العاده جدی است.  ادوارد اسنودن  ضرر زیادی  به جمع آوری  اطلاعات شناسایی  ما وارد آورد.  احتمال زیادی می رود که اکثر اطلاعاتی  که او  توانست  جمع آوری  کند و در اختیار روسیه و چین بگذارد  حاوی  اسامی و مشخصات  شخصی مأموران ما در خارج از کشور است».

در  عین حال،  کارمند سابق  آژانس  امنیت آمریکا  گفت که  آن فایل هایی  که او در اختیار دارد  نمی تواند  تأثیر منفی  بر  کارهای جاسوسی و اطلاعاتی  بگذارد.  مارک  فیلد،  عضو کمیته  اطلاعاتی و امنیت  پارلمان انگلیس،  در  مصاحبه با شبکه تلویزیونی « اسکای نیوز» گفت: « ضرر بطور غیرعمد و ناخواسته وارد شده است. خسارات ناخواسته  زیادی وارد آمده اند. این شبیه یک پازل بزرگ است که چند تکه از آن در دست شماست و شما نمی دانید  چه تکه هایی در دست طرف دیگر است».

جاسوسان را می توان عوض کرد اما سالها برای  برقراری  تماس ها  و  احیای منابع  اطلاعاتی لازم خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала