اسناد 11 سپتامبر

© AFP 2023 / Saul Loebسازمان سیا آمریکا
سازمان سیا آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان سیا 5 سند را از حالت سریت خارج کرد .

سازمان « سیا» آمریکا  یکسری اسناد  مربوط به بازرسی عملیات تروریستی  11 سپتامبر سال 2001 میلادی در نیویورک را از حالت محرمانه آزاد کرد.  در یادداشت ضمیمه  اسناد  که در روز 12 ماه ژوئن  منتشر شدند  آمده است که این گزارش  بازتاب دهنده  جنبه های مختلف در باره  کار آژانس  تا قبل از آن حادثه است.

سازمان سیا  5 سند را از حالت سریت خارج کرد که  در آنها از اقداماتی  صحبت می شود  که از طرف این سازمان  قبل و بلافاصله بعد از  عملیات « القاعده»  در روز 11 سپتامبر سال  2001 میلادی در نیویورک بوقوع پیوست. از جمله اسناد ارائه شده،  اسنادی از 10 تا 500 صفحه،  نوع ویراش شده  گزارش  اداره  بازرسی کل سازمان سیا  بتاریخ 2005 میلادی و  4 گزارش  حاوی « دیدگاه های  آلترناتیو»  نسبت به  کار مأموران اطلاعاتی  قبل از حملات  وجود دارد.

سنای آمریکا  در روز 9  دسامبر سال 2014 میلادی  حدود 500 صفحه از  6 هزار صفحه  گزارش مربوط به کاربرد شکنجه  در  سازمان سیا  هنگام بازپرسی  از تروریست های مظنون را منتشر کرد. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت که  بعضی از روش های  کاربردی سازمان ویژه  در تضاد با ارزش های آمریکایی قرار دارند. در  سازمان « سیا»  گزارش  سنا را « محجور» نامیدند.

در گزارش اداره  کل بازپرسی  گفته شد  که « در رابطه با بعضی موارد، سازمان سیا و کارمندان آن  وظایف خود  را آنطور که باید و شاید به انجام نرساندند»،  « اما  نقض قانون از طرف کارمندان سازمان  به ثبت نرسیده است».  در سند مذکور  آمده است که مقامات آمریکا و  کارمندان  سازمان  از « نقشه استراتژیکی» مبارزه با « القاعده» برخوردار نبودند.  بعلاوه  از  رئیس قبلی  سازمان به لحاظ فقدان  نقشه مقابله  با خطر تروریستی انتقاد می شود.

سازمان سیا  واکنش  جرج تِنِت، رئیس سابق سازمان  که از سال 1997 تا 2004 میلادی ریاست آن سازمان را عهده دار بود  منتشر کرده است. آقای « تِنِت»  اتهامات را رد می کند  و این گزارش را « دسیسه» می نامد.  به گفته وی،  انتشار گزارش  نمی تواند « ارزیابی قانونی» کار او در رابطه با « القاعده» باشد. وی گفت که به  کنگره در باره  احتمال خطر هشدار داد و خواهان  افزایش بودجه  سازمان شد.

22 ماه ژوئیه سال 2014 میلادی  متن نهایی گزارش  کمیسیون مستقل  ملی در باره شرایط بررسی  عملیات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی  منتشر شد. بطورکلی جمعبندی  کمیسیون  گویای آن بود  که نه شخصیت های  مشخص  و یا حتی دفتر ریاست جمهوری جرج بوش و یا بیل کلینتون  بلکه « کمبودهای عمیق ساختاری در سیستم  دولت»  در عملیات تروریستی 11 سپتامبر  مقصر هستند.

 رئیس سابق سازمان سیا  متذکر شد که به دلیل سیاست کاخ سفید  اواخر دهه 1990 میلادی  فعالیت ضد تروریستی برای  سازمان ارجحیت نداشت  و به این دلیل سازمان برای  مقابله و مبارزه با  این نوع خطرات بحد کافی آماده نبود.  آقای « تِنِت» در گزارش خود  متذکر شد که سازمان تحت ریاست او توانست  مانع از حملات بزرگ ابعاد « القاعه» در  سال 1999 و 2000  میلادی شود اما هیچگونه توضیح دیگری در اینباره نداد.

شایان ذکر است که  11 سپتامبر سال 2001 میلادی  3 هواپیما به آسمانخراش های  مرکز تجاری  جهانی نیویورک  و پنتاگن تصادم کردند که توسط  تروریست های « القاعده» هدایت می شدند.  یک هواپیمای دیگر در  ایالت « پنسیلوانیا» سقوط کرد.  هواپیماها به شرکت های هواپیمایی «امریکن ایرلاینز» و « یونایتد  ایرلاینز»  تعلق داشتند.  حدود 3 هزار نفر قربانی این حملات شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала