تحکیم موضع جهانی

© Sputnik / Alexei Druzhininپوتین: باید از پتانسیل بریکس برای اقتصادهای روسیه و آفریقای جنوبی استفاده شود
پوتین: باید از پتانسیل بریکس برای اقتصادهای روسیه و آفریقای جنوبی استفاده شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین صندوق اقتصادی «راه کبیر ابریشم» را تأسیس می کند.

با اطمینان می توان گفت که  بدون وابستگی به  تمایل و تلاش واشنگتن و  بروکسل، «باشگاه  مستقل»  کشورهای « بریکس»  بخش لاینفک  سیستم سیاسی و اقتصادی جهان شده است.

 موضوعات مربوط به مسائل  معماری  مالی، دورنمای  نظم جهانی ، امنیت بین المللی  و اصلاحات نهادهای  جهانی، بطور منظم در اجلاس « بریکس» و تعداد زیادی از میزگردها  و  انواع مختلف نشست ها بررسی می شوند.

آشکار است  که  کشورهای  عضو « بریکس»  از دیدگاه های متفاوتی برخوردارند،  اما این موضوع مانع از طراحی  دیدگاه واحد  نسبت به  ساختار جهان نمی شود.  با گذشت هر سال مشخص تر می شود که  کشورهای عضو بریکس  خواهان  ایفای نقش معینی در  دنیای متغییر  هستند و خودشان  برای  شکلدهی مقررات بازی و بحث در باره  مسائل و شرکت در  فرایندهای سیاسی و اقتصادی مهم جهان  آماده هستند.

نظمی که مقام های رهبری  در سیستم جهانی را بین کشورهای معینی تقسیم کرده بود  تا چندی پیش  مورد شک و تردید قرار نمی گرفت.  اما امروزه، توازن قوا تغییر کرده است  و این به معنای  آن است که قوانین باید تغییر کنند.  در وهله نخست این امر در  اقتصاد نمایان است  که کشورهای در حال توسعه  تقریبا نقش تعیین کننده ای بازی می کنند.  دفاع از مواضع آنها به  بریکس محول شده است.

ولادیمیر زاخاروف  استاد ارشد  مدرسه عالی اقتصاد در این خصوص گفت: از ایجاد  ساختار  های جهانی دیگر صحبت می شود  که پاسخگوی  نیازهای  کشورهای در حال توسعه باشند.  از اینرو ما از یکسو شاهد  ایجاد  بانک « بریکس» هستیم و از سوی دیگر  ساختار مالی  مانند بانک آسیایی  سرمایه گذاری  زیر ساخت  که بودجه آن حدود 100 میلیارد  دلار  است و 50 میلیارد دلار آن را  چین می پردازد.  چین  بنیاد  کمربند  اقتصادی  راه کبیر ابریشم را ایجاد می کند  که 40 میلیارد دلار سرمایه آن  تأمین شده است. از اینرو از  نظم جهانی  جدید سیاسی و اقتصادی صحبت می شود  که کشورهای عضو «بریکس»   نقش مهمی در آن بازی می کنند.

ساختارهای گوناگونی در « بریکس» در حال طراحی  ابتکارات و پیشنهاداتی  هستند که تمام  عرصه های زندگی را دربر خواهند گرفت.

در داخل « بریکس»  شِمای متفاوت همکاری ، مناسبات هماهنگ کننده  بین کشورها  در اکثر عرصه ها  فعال هستند:  مالی، اقتصادی و صنعت. در این جا دفاع از  منافع اقتصادی و سیاسی  نقش اصلی را بازی می کند.  دنیا در آستانه  تغییرات قابل  توجه  توازن نیرو قرار دارد.

اما هنوز تمام  مسائل در  ساختار داخلی « بریکس»  حل و فصل نشده اند.  هنوز کارهای زیادی  در  راه  توسعه  تماس ها  بین نمایندگان حکومتی و کارشناسان  باقی مانده است.  این کار باید  هم در هر کشور بطور جداگانه و هم  در سطح  اتحادیه « بریکس» صورت گیرد.

ولادیمیر  کولوتوف  مدیر انستیتوی  «هوشی مین»  وابسته به  دانشگاه دولتی سنت پطربورگ در این خصوص گفت: من شخصا توجه هر چه بیشتری  به  مناسبات  تنگاتنگ تر بین  کارشناسان  سازمان و قدرت مبذول می داشتم. هنگام تأسیس  چنین  فرمات جدید  باید به این نقطه ضعیف  توجه بیشتری شود و  اقداماتی به انجام برسند  که کارایی  این تعامل را افزایش بدهد.

چارچوب « بریکس»  برای  روسیه، برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی تنگ شده است.  این کشورها  برای  کار با  اتحادیه های موجود  اقتصادی و سیاسی  و  رواج ابتکارات خود و  دفاع از منافع مشترک آماده هستند.  اجلاس « اوفا» پله ای دیگر در راه تأیید  نقش « بریکس» در جهان است.  زیرا آنها دیگر نمی توانند  با بی عدالتی  سیاسی، اقتصادی و اجتماعی  کنار بیایند. شرایط واقعی نیز اجازه چنین کاری را نمی دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала