گزارش و تحلیل

تهران و مسکو برای تحویل تسلیحات معاصر قرارداد های جدیدی خواهند بست

© Flickr / Andrey Korchaginاس - 300
اس - 300 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در 2007 میان مسکو و تهران قراردادی منعقد شد که مطابق آن طرف روسی متعهد شد به ایران 5 اسکادران پدافند هوایی دارای موشک برد متوسط اس - 300 پ ام او- 1 به مبلغ 800 میلیون دلار تحویل دهد ولی تحویلات مربوطه بخاطر تشدید تحریم ایران به دنبال قطعنامه 1929 شورای امنیت سارمان ملل متحد متوقف شد.

دمیتری مدودف رییس جمهور وقت روسیه فرمان ممنوعیت تحویل این سامانه های پدافند هوایی را امضا کرد و ایران در جواب به دادگاه بین المللی مراجعه کرد. میزان جریمه بخاطر عدم اجرای این قرار داد 4 میلیارد دلار تعیین شد.

بر اثر مذاکرات، روسیه پول پیشپرداخت شده را به ایران بازگرداند و پیشنهاد نمود بجای اس —300 به ایران سامانه پدافند هوایی "آنتی — 2500" نوع پیشرفته تر این سلاح فروخته شود. ولی مساله پس گرفتن شکایت حل نشد.

دیر تر در ماه ژانویه 2015 سرگئی شویگو و حسین دهقان وزیران دفاع روسیه و ایران به توافقی در باره همکاری نظامی رسیده و در ماه آوریل در مسکو دیدار مجدد در بسته شان بعمل آمد. به گزارش یک منبع در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو در آن دیدار مساله تحویل اس — 300 و پس گرفتن شکایت ایرانی مفصلا بررسی شد.

به گفته یک منبع در رشته همکاری نظامی — فنی در حال حاضر روسیه و ایران دارند در باره پس گرفتن شکایت ایران بخاطر عدم تحویل پدافند هوایی موشکی اس — 300 مذاکره می کنند.

چشم انداز فرجام موفق مذاکرات به اسرع اوقات چگونه است؟ آیا پس از حل این مساله تحویلات جدیدی به ایران صورت خواهد پذیرفت؟ حالا تفسیر عماد آبشناس سردبیر روزنامه "ایران پرس" که با "اسپوتنیک فارسی" زیاد مصاحبه می کند مورد توجه شما قرار می گیرد:

محقق محترم ایرانی تاکید کرد که با در نظر داشت افزایش نیازمندی های ایران باید در انتظار آن باشیم که بزودی قرارداد های جدیدی برای فروش انواع قوی تر و مدرن تسلیحات روسیه به ایران بسته شود. پس از پس گرفتن شکایت ایران از روسیه عقد قرارداد جدید میان روسیه و ایران در باره فروش انواع تکمیل شده اس — 300 مثلا "آنتی — 2500" به ایران کاملا واقعی به نظر می رسد. عماد آبشناس در این رابطه چنین گفت:

این بود مصاحبه خبر نگار "اسپوتنیک فارسی" با عماد آبشناس سردبیر روزنامه "ایران پرس".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала