عرضه طرح تشکیل "کردستان بزرگ" از سوی مشاور سابق دولت عربستان در آمریکا

© Photo / BasNewsعرضه طرح تشکیل "کردستان بزرگ" از سوی مشاور سابق دولت عربستان در آمریکا
عرضه طرح تشکیل کردستان بزرگ از سوی مشاور سابق دولت عربستان در آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انور عشقی، مشاور سابق امیر بندر بن سلطان، سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا در کنفرانس شورای روابط بین الملل در واشینگتن طرح خاور نزدیک آینده را عرضه کرد که تصویب آن وابسته به تشکیل "کردستان بزرگ" و حصول صلح با اسرائیل خواهد بود.

کردستان از لحاظ تاریخی یک سرزمین نسبتا بزرگ است که بین چهار کشور ترکیه، ایران، عراق و سوریه تقسیم شده و دارای مرزهای مشخص طبیعی نیست.
انور عشقی گفت:" ما خواستار حصول صلح بین اعراب و اسرائیل و در صورت امکان تشکیل "کردستان بزرگ" برای متحد کردن بلندپروازی های ایران، ترکیه ، عراق و سوریه هستیم. "کردستان بزرگ" اصولا باید یک سوم اراضی هرکدام از این کشورها را تصرف کند".
کشور کردها که از قرن 12 میلادی به عنوان کردستان شهرت داشته، در سال 1925 بطور قهری بین ایران، ترکیه ، عراق و سوریه تقسیم شده و برای نخستین بار از خودمختاری فرهنگی خود محروم شد.
کردهای ترکیه از زمان تقسیم کردستان از حقوق و آزادی های اساسی خود محروم شده و دولت این کشور تلاش می کند آنها را از هویت ملی خود دور کند.
دولت های گوناگون طی 90 سال، تجلی هویت ملی کردها را به عنوان خطر بالقوه برای خود تلقی کرده و واقعیت موجودیت تاریخی کردستان را نفی نموده اند.
طبق محاسبات انجام شده، جمعیت "کردستان بزرگ" بیش از 40 میلیون نفر است که بیش از 22.5 میلیون نفر از آنها در جنوب شرقی ترکیه (کردستان شمالی) ، بیش از 12 میلیون نفر در شمال غربی ایران"کردستان شرقی) و تقریبا سه میلیون نفر در شمال سوریه (کردستان غربی) و 4 میلیون نفر از آنها در شمال عراق "کردستان جنوبی" زندگی می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала