گزارش و تحلیل

آقای پایت مخالف همایش بین المللی سنت پترزبورگ-2015 است

© Sputnik / Evgeny Kotenkoجفری پایت سفیر آمریکا در کی یف
جفری پایت سفیر آمریکا در کی یف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همایش بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ باز هم مانند سال های قبلی آغاز بکار کرده و از 18 تا 20 ژوئن برگزار می شود و شعار آن در سال 2015 "وقت عمل فرا رسیده: با تشریک مساعی - بسوی ثبات و رشد!" است.

برای شرکت در این حادثه بین المللی منحصر بفرد دنیای اقتصاد و بازرگانی، نمایندگان محافل سیاسی و کاری و دانشمندان برجسته و نمایندگان محافل اجتماعی و رسانه ای از سراسر جهان در سنت پترزبورگ جمع شده و در قالب آن سران قدرت های اقتصادی جدید با هم ملاقات کرده و مسایل کلیدی اقتصادی موجود در بازار ها و مشکلات جهانی را بررسی می کنند.

همایش اول سنت پترزبورگ در 1997 برگزار شد و از 1998 هر سال برگزار می شود. این اقدام از 2006 به سرپرستی رییس جمهور روسیه کار می کند و شامل جلسات عمومی، میز گرد ها، نمایشگاه ها، معرفی پروژه های نوآورانه و دیدار های کاری و گفت و گو ها است. تعداد شرکت کنندگان آن به 7600 نفر رسیده و هیات های رسمی 73 کشور در چارچوب این همایش کار کردند و در جریان کار این همایش ها 175 توافق به مبلغ کل 400 میلیارد روبل به امضا رسیده است.

ولی هم مانند موارد پیشین که در ضمن هیچ گاه فرجام خوبی نداشتند، سیاست باز هم سعی می کند در اقتصاد مداخله کند. سر و صدا ها از کدام سمت بگوش می رسد؟ روشن است که از سوی آمریکا. "جفری پایت" سفیر آمریکا در کی یف در تویتر خود نوشت که شرکت آمریکایی که قصد دارند در آن گردهمایی سهم بگیرند می توانند با چندین ریسک رو برو شوند. به نوشته وی گویا روسیه بدخواه "اصول اساسی حقوق بین المللی را پایمال می کند و از این رو حالا مانند سابق وقت بازرگانی نیست. شرکت های آمریکایی باید متحد شوند… و از کرملین مصرانه بخواهند تا توافقات مینسک را رعایت کرده و… به اشغال کریمه پایان بدهد." اگر کسی از بازرگانان گوش شنوا نداشته باشد… برایش "بازگشت به وضع عادی امور با روسیه آبستن ریسک های آشکار اقتصادی و حیثیتی خواهد بود".

در ضمن در "تایمز مالی" بریتانیا مطلبی منتشر شده در این باره که الان ممنوعیت سابق حضور شرکت های آمریکایی در همایش سنت پترزبورگ از سوی مقامات ایالات متحده الان ضعیف شده. سال گذشته مقامات آمریکا سعی کردند به سران بزرگترین شرکت های کشور خود فشار وارد کرده و به آنها مصرانه توصیه کردند که راهی همایش اقتصادی پترزبورگ نشوند. سران عمده شرکت هایی مانند Alcoa, Goldman Sachs, PepsiCo Morgan Stanley, ConocoPhillips, VisaInc., Citigroup در روسیه ظاهر نشدند ولی برخی شرکت ها برای این که مقامات عصابانی نشوند و فرصتشان از بین نرود مدیران سطح پایین تر را برای شرکت در آن اقدام فرستادند.

شاید ایجوری بهتر از هیچ باشد. مسلما کسی بزور از مهمانان دعوت نمی کند که به کرانه رود نوا بیایند. ولی بد خواهد بود اگر آمریکاییان دوباره از این امر تاسف بخورند که رقیبان سرسخت آسیایی از آنها پیشی گرفتند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала