کنسرت های ویژه تابستانی

© Sputnik / Sergey Pyatakov ولادیمیر یوروفسکی و ارکستر سمفونیک دولتی به نام « سوتلانوف»
ولادیمیر یوروفسکی  و  ارکستر سمفونیک  دولتی  به نام « سوتلانوف» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اینبار « جنگ و صلح» موضوع بحث است.

بر طبق سنت  معمول،  ولادیمیر یوروفسکی  و  ارکستر سمفونیک  دولتی  به نام « سوتلانوف»  در ماه ژوئن،  سری کنسرت های  تابستانی تحت عنوان «  ولادیمیر  یوروفسکی  رهبری و تعریف می کند» را  برگزار می کند.  اینبار « جنگ و صلح» موضوع بحث  است، اما اثر کلاسیک ادبیات روسی از حالت سمبولیک برخوردار است.

 سیکل کنونی  کنسرت های روشنگرانه  از نظر مفهوم خود خیلی  جدی هستند  و به 70 — مین سالگرد  پایان جنگ جهانی  دوم اختصاص دارد که  در باره قهرمانان موزیکال،  و تاریخ  و  درک موسیقی دانان  از آن جنگ  صحبت خواهد شد. آثار  آهنگسازان  شوروی، لهستان ، آلمان ، اطریش ، فرانسه و چکسلواکی ، مجارستان ، ایتالیا ، آمریکا   دهه های 1940- 1930 قرن بیستم که با سلیقه یوروفسکی  همخوان است  در برنامه  کنسرت ها شامل شده است- آثار شوستاکویچ، ،  شونبرگ،  مِسیان، باربِر،  شولگوف ، میاسکوفسکی.  نمی توان گفت اسامی این آهنگسازان را زیاد در تابلوی  آگهی کنسرت ها می بینیم، مگر فقط  شوستاکویچ  که آثار او زیاد اجرا می شود.  شایان ذکر است که  ولادیمیر  یوروفسکی، سیکل  سمفونی اول  ویتولد  لوتوسلافسکی  را افتتاح کرد.  آهنگساز ساخت آن را در سال 1941 آغاز کرد، اما  در سال 1947 میلادی آن را به پایان رساند. اما یکسال پس از اولین اجرا ممنوع شد. منتقدان آن را  یک اثر« فرمال» نامیدند و  با توجه به شرایط آن سالها ، چنین  تشخیصی  برای هنرمند در حکم «مرگ»اثر است. دهسال طول کشید تا آزمایشات آوانگاردی  موزیکال لوتوسلافسکی  از حق اجرا برخوردار شد.

چنین آثاری در برنامه سال جاری کنسرت های  ولادیمیر  یوروفسکی زیاد هستند.رهبر ارکستر  مثل همیشه  برنامه خاص و بی نظیری را تهیه دیده است   که خارج از چارچوب استاندارد است و برای شنونده علاوه بر  فراهم کردن امکان شنیدن موسیقی،  شنونده را در فرایند مقایسه حقایق تاریخی  و   بینش آهنگسازی  شریک می کند.  بدین ترتیب  به درک  انگیزه خالق  و حس  نبض  موزیکال دوران کمک  می کند.

در کنسرت ها تک نوازان و از جمله  پیانیست ها پولینا اوسِتینسکایا و بوریس  پطروشانسکی ،  ولادیمیر اسپیواکوف، نوازنده ویلون  و  گروه بزرگ کر «استادان کر خوانی»  تحت رهبری  لف کومنوروویچ  و  گروه چهار نفره  به نام « بودودین»  هنرنمایی خواهند کرد.  برنامه کنسرت بدین شکل تنظیم شده است: ابتدا  کنسرت  در فرمات عادی و بعد مینی کنسرت  که استاد موسیقی آن را « یوروفسکی باضافه» می نامد برگزار می شود.  در این مینی کنسرتها —  بدیهه سرایی  و معرفی آثار   تک نوازان و بحث در باره اجرای آنها و غیره و غیره شامل شده است.  رهبر ارکستر همراه همکاران خود به  سوالات شنوندگان پاسخ می دهد.  دوستداران آتشین  موسیقی  در کافه   به بحث  ها ادامه خواهند داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала