گزارش و تحلیل

روحانی می خواهد ایران را غنی سازی کند

© AP Photo / Vahid Salemiروحانی می خواهد ایران را غنی سازی کند
روحانی می خواهد ایران را غنی سازی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رییس جمهور ایران طی سخنانی در بوجنورد وعده داد که کشور وی معامله هسته ای خوبی را دریافت خواهد کرد. به گفته وی کسانی که تحریمات ضد ایرانی را جدی نمی گیرند از زندگی هم میهنان نگرانی ندارند.

ولی سیاستمداران اسراییلی از نرمش ببش از حد گروه شش (5 بعلاوه 1) نسبت به ایران نگران بوده و از مذاکره کنند گان بین المللی دعوت می کنند که در بستن توافق نهایی عجله نکنند.

روحانی در سخنانی در برابر چندین هزار نفر جمع شده به مناسبت چهارمین سالگرد روی کار آمدنش با اشاره به اهمیت برداشتن تحریمات اظهار داشت: ما به رهبری پیشوای عالی و با حمایت مردم، اورانیوم و اقتصاد ایران را غنی سازی خواهیم کرد. ما می خواهیم که ملت ما با سعادت و موفق و دارای اقتصاد با ثبات و با حفاظت اجتماعی و دارای سانتری فوژ ها باشد. بیانات او از طریق تلویزیون ملی پخش شد.

روحانی: اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریم های اقتصادی و مالی - اسپوتنیک ایران
روحانی: اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریم های اقتصادی و مالی

در ماه های اخیر روحانی وقت زیادی وقف آن کرده تا ایرانی های ساده طرف او را بگیرند. وی به استان ها سفر می کند و تلاش می کند ایرانی های دارای روحیات بدبین به غرب را متقاعد سازد که توافق حاصله با گروه شش به ایران امکان خواهد داد از تحریمات رهایی یافته و سبب متزلزل شدن حیثیت دولتی آن نخواهد گردید. وی موفقیت ممکنه را پیروزی بزرگ دیپلماتیک کشور خود دانسته می گوید: "ما به سازمان ملل متحد جایی که تحریمات علیه ما وضع شده بودند خواهیم آمد و در همانجا به برداشته شدن آنها دست خواهیم یافت".

قرار بود مذاکرات گروه 5 بعلاوه یک 30 ژوئن پایان یابد ولی به احتمال قوی این مهلت موکول به بعد خواهد شد. در ضمن روحیات آمریکا از همه اعضای گروه شش خوشبین تر است که باز هم می گوید که تاخیراندازی مذاکرات برنامه ریزی نمی شود. روحانی یک روز پیش اشاره کرد که کشور وی برای مخفی نگه داشتن اسرار دولتی اجازه نخواهد داد که ناظران بین المللی با دقت بیش از حد واحد های اتمی را بازرسی کنند. این حتی در صورتی خواهد بود که بعلت موضع سخت ایران مذاکرات ممکن است طولانی شود. مخالفان معامله پیش رو، در آن نقض منافع خود را می بینند. به عقیده بخش محافظه کار قشر حاکم ایران دولت ایران بیش از حد زیر بار غرب رفته و گذشت های چشمگیری می دهد. روحانی از این برخورد نقد کرده گفت که "کسانی که تحریمات را زیاد مهم ندانسته ظاهرا از وضع کیسه پول های افراد ساده بی خبر بودند". او تاکید کرد که دولت هم اینک برای بهبود موقعیت در رشته بهداری و تامین امینت غذایی و زیست محیطی اقداماتی طرحریزی کرده و برداشته شدن تحریمات بهبودی وضعیت در این راستا ها را تسریع خواهد کرد.

از طرف دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل گروه 5 بعلاوه 1 را به ننر کردن ایران متهم کرده گفت که شرایط کنونی ایران را از امکان ساخت بمب اتمی محروم نخواهد کرد. نتایتاهو از گروه شش دعوت کرد که در عقد توافق ها عجله نکند.

ولادیمیر ساژین کارمند ارشد علمی انستیتو شرق شناسی مسکو ضمن تفسیر موقعیت حول معامله هسته ای گفت: مسلما مساله برنامه هسته ای به پرستیژ ایران مربوط است. ایرانی ها ملت بسیار مستقل و با افتخار است. ولی این یگانه جنبه این مساله نیست. در قرارداد ان پی تی که ایران نیز ذیل آنرا امضا کرده ممنوعیت انجام پژوهش های هسته ای و تولید اورانیوم و پلوتنیوم تغلیظ شده وجود ندارد. موضع اسراییل مفهوم و قابل توضیح است ولی اعمال تهران در چارچوب توافقات حاصله میان گروه شش و تهران قرار دارد.

ساژین بر آن است که "اگر ایران خواست های توافقات لوزان را بر آورده کند این کار سبب توقف برنامه هسته ای آن نشده ولی وقت برای کار فرضی جهت ساخت سلاح هسته ای را به مراتب افزایش خواهد داد. اگر تهران با زیربنایی که دارد سعی خواهد کرد این سلاح را تولید کند برای ساخت بمب 7-10 سال لازم خواهد داشت.

این محقق اطلاع داد که بنا به داده های کارشناسان آمریکایی در صورت برچیده شدن سانتریفوژ ها، ایران برای نصب مجدد آنها در جا های سابق دو سال وقت لازم خواهد داشت. وی اشاره کرد که در زمان حکونت روحانی در روند عقد موافقتنامه پایانی پیشرفت قابل ملاحظه ای حاصل شده ولی این به معنای آن نیست که سند مربوطه 30 ژوئن به امضا برسد. ساژین معتقد است که "تهیه متن کامل و معتبر این سند به همه زبان ها مهمتر از تمایل رسیدن به تاریخ نمادین است".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала