گزارش و تحلیل

تلاش های تحقیر روسیه علیه خود غرب عمل خواهند کرد

© Sputnik / Ramil Sitdikovکی یف
کی یف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه The Asian Age نوشت رفتار کشور های غربی در مورد روسیه و اوکراین جنبه ضد و نقیض دارد: اروپاییان و آمریکایی ها به بازی سابق مختص دوران جنگ سرد ادامه داده و این را در نظر نمی گیرند که همکاری و مصالحه با مسکو در مساله اوکراین برایشان سودآور تر است.

این نشریه در ادامه نوشت: حمایت غرب از مقامات اوکراین موجب آن شده که کی یف از سیاست هواخواهی از غرب پیروی کرده و به لفاظی های ضد روسی بیشتری پرداخته و در راه رفع بحران در شرق کشور اقدامی نمی کند. در مقاله گفته شده: میلیارد ها دلار کمک هی غربی به اوکراین سپرده شده و غرب باز هم افزایش آنرا می طلبد.

این نشریه می افزاید: کی یف با تشویق غرب مثل سابق "خواستار مرکز زدایی اکید" و قطع عملیات جنگی و کنترل کامل مرز با روسیه است. "پترو پوروشنکو" رییس جمهور اوکراین رعایت توافق های مینسک را کار لازم الاجرا دانسته ولی هنوز "در حل این مساله از طریق ایجاد فدراسیون تا مناطق از خودمختاری وسیع تری برخوردار شوند" کوچکترین حرکتی انجام نداده است. ولی این یگانه طرح مورد پسند روسیه است زیرا در این صورت نواحی شرقی اوکراین از فضای گسترده تر برای برقراری روابط تنگ تر با مسکو برخوردار می شدند.

نشریه The Asian Age نوشت: کافی است به نقشه اوکراین و روسیه همسایه نگاهی انداخته شود تا بی پایگی خصومت دو کشور روشن گردد. الان معلوم نیست که آیا بحران اوکراینی غرب را مجبور خواهد کرد تا در سیاست خود بازنگری کند یا خیر. نمی دانیم چقدر وقت لازم خواهد بود تا در مورد روسیه و اوکراین تصمیم های سیاسی درستی اتخاذ شود.

در مقاله این نشریه آمده است: ولی در برخی محافل علمی آمریکا و اروپای غربی این اعتقاد دارد افزایش می یابد که صلح فقط در صورتی برقرار خواهد شد که غرب سمتگیری دوگانه اوکراین را قبول کند. با در نظر داشت وضع جغرافیایی اوکراین و اینکه نصف جمعیت شرق آن کشور دارای روحیات روسی می باشد این کشور به درجه بالا وابسته به خیرخواهی روسیه است. هیچ معنایی ندارد کاری شود تا اوکراین در دستور روز غرب قرار گیرد.

این نشریه امید های خاصی به آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بسته نوشت: مرکل سیاستمدار بس مصلحتگرا بوده تا بفهمد که مناسبات مسالمت آمیز با روسیه برای آینده قاره اروپا ضرورت دارد. مرکل باید از این امر آگاه باشد که بازداشتن روسیه بوسیله ناتو راهی به صلح نیست بلکه حرکت بسوی ژرفش اختلاف است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала