گزارش و تحلیل

آمریکا تشکیل نیروهای سایبری خود را در آسیای مرکزی برنامه ریزی کرده است

© Flickr / West Point - The US Military Academyآمریکا تشکیل نیروهای سایبری خود را در آسیای مرکزی برنامه ریزی کرده است
آمریکا تشکیل نیروهای سایبری خود را در آسیای مرکزی برنامه ریزی کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پژوهشگران انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه با استناد به گروه "سایبر برکوت" هشدار دادند که آسیای مرکزی بزودی دشتخوش فشار خبری قوی از سوی آمریکا خواهد شد.

در گزارش آن گروه در باره تخصیص وجوه چشمگیر از طرف واشنگتن جهت تامین پولی برنامه های اجتماعی — سیاسی آمریکا در جنوب شوروی سابق گفته شده است. بخشی از این پول ها روانه تاجیکستان خواهد شد تا روابط دوشنبه و مسکو که کشور های متحد هستند ضعیف شود. خبر نگار ما در دوشنبه علیم فصیح الدین اف جویا شد که تحلیلگران در تاجیکستان این نقشه ها را چطور ارزیابی می کنند. خبر نگار نوشت:

تحلیل تقاضا های پولی وزارت خارجه آمریکا نشان داده که در 2016 بخش اساسی این پول ها به قرقیزستان و تاجیکستان جهت پیاده کردن طرح های آمریکا روانه خواهد شد و سهم چشمگیری از این پول ها برای تامین کار موسسات محلی جامعه مدنی به مصرف خواهد رسید. قرار است به تاجیکستان تنها از طرف وزارت خارجه آمریکا 23 میلیون دلار داده شود که یک ربع بیشتر از سال پیش است. دیگر نهاد های آمریکایی نیز به تاجیکستان پول اهدا خواهند کرد. "دمیتری پاپوف" رییس شعبه اورال انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه گفت:

بعلاوی ساختار های رسمی آمریکایی صندوق های خصوصی متفاوت آمریکا هستند دارای پول های نه کمتر از نهاد های دولتی آن کشور. یک تعداد سازمان های اروپایی نیز در یک راستا با آمریکایی ها عمل می کند.

همه این سازمان ها می توانند به جامعه تاجیکستان فشار بیش از معمول وارد کنند. کارشناسان می گویند هدف آمریکایی ها محدود کردند نفوذ روسیه در تاجیکستان است. راستای اساسی عمل — علیه همگرایی در اوراسیا است. مسایل حقوق بشر و مبارزه با تروریسم که قبلا اولویت داشتند در مکان دوم قرار خواهند گرفت. به عقیده دمیتری پاپوف چون کانال های رادیو و تلویزیون تاجیکستان در دست دولت است آمریکا از طریق اینترنت به تبلیغات خود خواهد پرداخت. وی گفت:

از انواع مختلف بطور گسترده استفاده می شود که پس از بهار عربی ثمربخشی خود را در تاثیر گذاری بر سیاست داخلی کشور ها ثابت کردند. آنها فناوری های اینترنتی هستند. باید دانست که در مواقع بی ثباتی اجتماعی ریسک مداخله واشنگتن در امور داخلی این یا آن کشور بالا خواهد رفت. در ضمن در غرب اپوزیسیون همواره به صورت خوابانده نگه داشته می شود. آنها سران مخالفان و گاهی افراد نیمه حاشیه نشین هستند و در صورت بروز بی ثباتی می توانند در برابر محافل اجتماعی قد علم کنند.

انتشار خبر ها در باره فعال شدن سیاست آمریکا در مورد تاجیکستان با این جریان مصادف شد که پارلمان تاجیکستان قانونی در باره سازمان های اجتماعی را به تصویب رساند. الان آنها باید منابع پولی خود را به دولت اعلام کرده و مقامات از منابع پولی خارجی و مقاصد فعالیت هایشان با خبر خواهند شد. به اطلاع وزارت دادگستری امروز در تاجیکستان بیش از 2500 سازمان غیر دولتی کار می کنند که در سال گذشته برای پیاده کردن پروژه های خود حدود 2 میلیارد دلار از پول های رسیده از خارج را مصرف کردند. به عقیده "آندره زاخواتوف" کار شناس روس در امور سیاسی ارزیابی نفوذ فعالیت های سازمان های غیر دولتی در جامعه تاجیکستان یک معنا نیست. در تاجیکستان تعداد آنها زیاد است ولی هیچ یک از آنها جنبه سیاسی ندارد. او ادامه داد:

جمعیت تاجیکستان یک کمی بیش از 8 میلیون نفر است و دو هزار سازمان غیر دولتی ممکن است بزرگ به نظر برسد. این تعداد تا چه اندازه نگرانی رهبری تاجیکستان را بر می انگیزد؟ همه چیز ممکن است رخ دهد. این جمهروی زیر حملات خبری قرار داشته و افغانستان فاقد آرامش هم در نزدیکی آن قرار دارد و موقعیت سیاسی در آسیای مرکزی بصورت کافی باثبات نیست. آیا طوری نخواهد شد که در یک موقع سازمان های غیر دولتی بعنوان بازیچه در دست نیرو های غیر سازنده قرار خواهند گرفت؟ ولی من گمان می کنم که بیم و هراس خاصی وجود ندارد. اگر به ترکیب این سازمان های تاجیکستان نگاه کنیم می بینیم که اکثر آنها سازمان های مبارز بخاطر برابری جنسیتی و حفاظت از محیط زیست و بخاطر عدالت اجتماعی هستند. دیده می شود که سازمان های غیر دولتی تاجیکستان دارای جنبه سیاسی نیستند.

زاخواتوف در پایان گفت: بر خلاف بسیاری جمهوری های شوروی سابق از جمله اوکراین آمریکا نمی تواند در تاجیکستان در کوتاه مدت نیرو های سایبری ایجاد کرده و نهاد های مدنی را بسوی خود بکشد. ولی در چشم انداز دور همه چیز می تواند عوض شود. اگر به برنامه‌های آموزشی آمریکا مخصوص تاجیکستان نگاه بیاندازیم خواهیم دید که این اواخر در آنها تکیه اساسی به آماده سازی بلاگ نویس ها و روزنامه نگاران اینترنتی شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала