ترساندن یونسکو

© Sputnik / Yu. Polyakov /  مراجعه به بانک تصاویر مقر یونسکو
مقر یونسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا با عدم پرداخت حق عضویت «یونسکو» را مجازات می کند.

آمریکا  با عدم پرداخت حق عضویت خود یونسکو را مجازات می کند.  سازمان یونسکو که یک سازمان بشردوستانه است به بازی سیاسی کشانده می شود.

واشنگتن در سال 1984 میلادی از عضویت در یونسکو کنار رفت  و  سازمان را به سیاسی بودن زیاد  و دشمنی  نسبت به  نهادهای اصلی  جامعه آزاد متهم کرد. آمریکا پس از 18 سال دوباره  عضو یونسکو شد.  اما در سال 2011 میلادی  آمریکا که از  عضویت فلسطین در این سازمان ناراضی بود تصمیم گرفت از پرداخت حق عضویت  خودداری ورزد.

الئنورا  میتروفانووا  نماینده دائمی  روسیه در یونسکو در اینباره گفت: آمریکایی ها در آنجا سفارت دارند  و مناسبات  خود را قطع نمی کنند.  ولی حق عضویت نمی پردازند.  در آینده نزدیک آمریکا باید تصمیم بگیرد: یا حق عضویت خود را بپردازد و یا  از یونسکو خارج شود.  دولت سعی می کند کنگره را قانع کند  که  قانون مربوط به یونسکو  با فلسطین  ارتباط نداشته باشد. بر طبق این قانون   در سازمان هایی  که سازمان آزادیبخش فلسطین عضویت دارد ، آمریکا بطور اتوماتیک از پرداخت حق عضویت خودداری می ورزد. این قانون سالها پیش به تصویب رسید  و در  یونسکو  بطور اتوماتیک بکار افتاد.

آمریکا با عدم پرداخت حق عضویت،  حق رأی  در یونسکو را از دست می دهد.  جین پساکی  سخنگوی مطبوعاتی آمریکا  اعلام کرد که آمریکا قصد دارد  به گفتگو با یونسکو  ادامه بدهد. زیرا  برتری آمریکا در یونسکو  اهمیت زیادی دارد»

پاول سویاتِنکو  کارشناس  ارشد  بنیاد  دورنمای تاریخی در این خصوص گفت: واقعیتی که آمریکا حق عضویت خود را نمی پردازد  به آن معنا نیست  که آنها قصد دارند  دست از  مزایایی بکشند که  یونسکو  می تواند به آنها بدهد.  آمریکا با استفاده از این موضوع که تا کنون  نیرومندترین ابر قدرت جهان است  سعی می کند از پرداخت حق عضویت کنار برود،  قدرت خود را به یونسکو نشان بدهد و از مزایای  این سازمان به نفع خوداستفاده  کند.

آمریکا در سال 2014 میلادی  از لغو  نمایشگاه ویژه تاریخ اسرائیل در  مقر یونسکو در پاریس خوشش نیامد.  همانا پس از این  نارضایتی  معلوم شد که آمریکا مثل گذشته خود را  رهبر این سازمان  می داند.

آمریکا از یونسکو خارج نخواهد شد. زیرا به نفع آن کشور نیست. در یونسکو همیشه تأثیر شوروی و حال روسیه محسوس بوده است.  به احتمال زیاد آمریکایی ها با عدم پرداخت حق عضویت سعی می کنند یونسکو را « سر جای خود بنشانند».  اما آنها به هیچ وجه از مزایایی که یونسکو دراختیار آنها می گذارد خودداری نخواهند ورزید.

به گفته بسیاری از کارشناسان آمریکایی ها در  یونسکو نیز  چهره واقعی خود را نشان دادند و  یکبار دیگر ثابت کردند  که فقط دو راه وجود دارد:  راه صحیح —  سودآور برای آمریکا، ناصحیح —  سودآور برای بقیه.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала