گزارش و تحلیل

مشکلات اعمال ممنوعیت در عرصه تکنولوژی

© Fotolia / .shockتکنولوژی
تکنولوژی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت های غربی هنوز باور نکرده اند که تحریم ها مانع از فروش تکنولوژی آنها به روسیه می شود.

اخبار راجع به اینکه برخی تجار سعی دارند جایی در بازار روسیه برای کالای خود پیدا کنند، دایما به گوش می رسد. چندی پیش یک شرکت تجهیزات شبکه های الکترونیکی متعلق به امریکا با این مشکل روبرو شد. این شرکت Cisco نام دارد. شرکت معروف رسانه ای به فکر تجار افتاده و قصد دارد سرویس جدیدی برای آنها آماده سازد. این شرکت به سازمان های پولی و میانجی کمک می کند تا ضمن رعایت قوانین و بدون تخطی از دستورات مقامات در خصوص تحریم ها علیه روسیه کار خود را انجام دهند.

جریان موتورهای موشک های مدل ر.د.-180 سروصدا به پا کرد، زیرا فقدان این موتورها می تواند برنامه فضایی امریکا را کاملا متوقف سازد. در نتیجه، وزارت دفاع امریکا درخواست کرد که قرارداد فروش موتورها را تمدید کند.

در روسیه نیز این تحریم ها زنگ هشداری بود برای شروع کارهای جدی روی چند حوزه مشخص. برای همه روشن شد که باید روابط را با کشورهایی توسعه داد که می خواهند شریک استراتژیک روسیه در آینده باشند. این کشورها در وهله اول اعضای اتحادیه بانفوذ بریکس و شانگهای می شوند. واضح است که چین در این میانه نقش مهمی ایفا می کند. گریگوری تروفیمچوک رییس شورای متخصصین بنیاد «اندیشه های اوراسیایی» در این رابطه می گوید: «تولیدکنندگان روس متوجه هستند که تحریم ها یک مساله موقتی است. علاوه بر این، حتی اگر این تحریم ها لغو شوند و یا بخشی از آنها لغو شوند، به هر حال وظایف پیش روی تولید کنندگان و ساخت تکنولوژی خاص خود به قوت خود باقی می ماند. بنابراین، وجود این ارتباطات با چین جای خوشحالی دارد، زیرا چین در بیشتر حوزه های تکنولوژی پیشرو است. صنعت روسیه در آینده کاملا قابل اطمینان می باشد.

برنامه های مشترک توسعه تکنولوژی سطح بالا تضمین کننده این مساله هستند. کار روی این خط دایم پی گرفته می شود. در ماه بهار، بنیاد اسکولکوا و گروه سرمایه گذاری چین Investment Group Cybernaut توافقنامه ای در خصوص ساخت یک صندوق سرمایه گذاری مشترک به امضا رساندند. حجم سرمایه گذاری در این صندوق 200 میلیون دلار است. این پول ها در وهله اول برای طرح هایی در حوزه تکنولوژی اطلاعات و رباتیک و همچنین تکنولوژی فضایی و مخابراتی هزینه می شوند. کارشناسان می گویند که امروز روسیه می تواند در بازار جهانی نه نها در حوزه انرژی، که حتی فروش تکنولوژی نیز به رقابت بپردازد. اما مساله مهم این است که متوقف نشود و با دقت همه نوآوری ها را بسنجد. گریگوری تروفیمچوک در ادامه می گوید: «می خواهم امیدوار باشم که در آینده نزدیک ما شاهد طرح های جدید روسیه هستیم. من پیشنهاد می کنم که به دستاوردهای دانشجویان توجه بیشتری شود. به عنوان مثال، در چارچوب طرح سِلینگر، طراحی های بسیار جالبی صورت گرفته است».

علاوه بر این، شاخه دیگری نیز هست که در مقابل روسیه و شرکای آن قرار دارد. یکی از این طرح ها، دستیابی به ثروت قطب شمال است. ولادیمیر پاولنکو مدیر مرکز تحقیقات قطب شمال در این رابطه می گوید: «در کشورهایی که در این منطقه قرار گرفته اند، تکنولوژی وجود دارد، اما متاسفانه آنها برای کار در شرایط سخت قطبی آماده نیستند. من منظور از کار، استخراج گاز در میادین و حتی در جزایر و همچنین مواد معدنی است…»

سال به سال طراحی پروژه های بزرگ ابعاد که یک کشور قادر به انجام آن باشد، کاهش پیدا می کند. روسیه در این طرح نقش کلیدی دارد. اما واشنگتن هنوز آماده درک این مساله نیست. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала