گزارش و تحلیل

آیا تانک «آرماتا» به چین می رود؟

© Sputnik / Vadim Savitskiiتانک آرماتا
تانک آرماتا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تانک آرماتا که روز 9 مه در رژه پیروزی به نمایش درآمد با مدل های مشابه خود در خارج از روسیه به مقایسه گذاشته شد.

مجله «تسلیحات» چاپ چین از جمله مطبوعاتی بود که این مقایسه را انجام داد. در مقاله این مجله خصوصیات تانک های صادراتی روسیه و چین را در مقام مقایسه قرار داده اند. در همین رابطه ما با واسیلی کاشین کارشناس مرکز تحلیل های استراتژیک گفتگویی کردیم تا این مقاله را برای ما تفسیر کند.

وی می گوید که مقاله مذکور نه تنها دارای اشتباهات فاحش می باشد که حتی نشان دهنده عدم درک آنها از تفاوت های میان صنعت تانک سازی در روسیه و چین می باشد.

کمی درباره جزییات صحبت کنیم. در این مقاله گفته شده که تنها تانک جدید که روسیه می تواند برای فروش بگذارد، تانک مدل تی-90 اس است. در حالیکه چین می تواند سه تانک مدل وی تی-2، وی تی- 1 و وی تی-4 را صادر کند و به گفته مولف این سه مدل تانک، تمام نیازهای بازار را تامین می کنند.

در این مقاله، تصویر بازار جهانی تانک فاقد دو ویژگی مهم است. اولا، تانک مدل تی — 90 طبق گفته مولف، بیش از سه مدل نورینکو NORINCO صادر می شود. تنها صادرات این تانک به هند و الجزیره در سال های بعد از 2000، به صادرات دیگر تانک های چین در همین دوره برتری داشته است. دیگر کشورهای خریدار این مدل تانک، آذربایجان، ترکمنستان و اوگاندا هستند.

دوما، این تنها تانکی است که روسیه می تواند برای فروش بگذارد. برای مشتریان در دسترسT روسیه تانک های تعمیر شده و به روز شده مدل تی — 72 را از انبارهایش درمی آورد. برخی گزینه های تی —72 به روز شده، حتی در مقابل تانک های جدید چین مدل وی تی —2 کم می آورند. به عنوان مثال، تانک تی — 72 ام 1، به ونزوئلا صادر می شود.

در مقاله این مولف چینی، به این حقیقت مهم اشاره نشده که تانک مدل وی تی —1 همچون گذشته به فروش موتورهای دیزلی ساخت اوکراین وابسته است. سال گذشته این وابستگی منجر به فسخ قرارداد فروش تانک های چین به پرو شد. در حالی که تانک های روسیه به واردات قطعات از دیگر کشورها وابسته نیستند. تانک مدل وی تی — 4 موتور چینی دارد، اما فروش و صادرات آن همچنان با موفقیت همراه است. تمام آنچه که در این مقاله ذکر شده و خصوصیاتی که برشمارده شده، پس از استفاده در ارتش مشخص می شوند.

روسیه در حال تحقق یک آرزوی بزرگ است، چیزی که در دهه گذشته توسط هیچ کس انجام نگرفته است. واضح است که با تولید پلاتفرم «آرماتا» باید بر خیلی از مشکلات غلبه کرده و توان و هزینه زیادی صرف کرد. اما این تلاش ها تضمین کننده آینده و برتری بر تمام رقیبان و دشمنان است. فعلا روسیه به کار روی خانواده ماشین های زرهی «آرماتا»، «کورگانتس» و «بومرنگ» و تکنولوژی امروز آن شامل تانک های مدل تی-90 و بی ام پ-3 ادامه می دهد. این مدل ها به خوبی در بازار جهانی با مدل های مشابه خارجی خود قابل رقابت هستند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала