روحانی: اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریم های اقتصادی و مالی

© AP Photo / Vahid Salemiروحانی: اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریم های اقتصادی و مالی
روحانی: اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریم های اقتصادی و مالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رییس جمهور ایران از آغاز مذاکرات جدی و تاثیرگذاری در چارچوب منطق با 1+5 با خط قرمز های تعریف شده سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، رییس جمهور ایران عصر شنبه در نشست خبری که به مناسبت سالروز حماسخ سیاسی 24 خرداد برگزار شد، با اشاره به پیشرفت های مهم و قابل توجهی که در مذاکرات هسته ای به دست آمده، اظهار داشت: "دو سال پیش هیچ قدرت بزرگی لااقل 1+5 و دیگر قدرت های غربی و شرقی به داشتن حق غنی سازی در خاک ایران اذعان نمی کرد. امروز هم هیچ کس در دنیا حتی قدرت های بزرگ غربی که در این که ایران حق غنی سازی دارد و نطنز و حتی فردو نیز درهایشان باز می ماند ، تردید ندارد".
روحانی گفت: "اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریم های اقتصادی و مالی که ظالمانه علیه ملت ایران اعمال شده است و همه قطعنامه های شورای امنیت هم لغو خواهد شد".
وی تصریح کرد: "ما می خواستیم همه حقوقمان را با هم استیفا کنیم نه تنها یک حق، می دانستیم در کنار حفظ حقوق هسته ای باید حقوق دسترسی یک ملت به بازارهای جهانی نیز همزمان تامین شود".

رییس جمهور ایران در باره احتمال رسیدن به توافق گفت: "به نظر من چارچوب های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده، مورد قبول 1+5 است، ضمن این که در جزییات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد و باید همه این اختلاف نظر ها حل شود. همه تلاش ما این است که به توافق عزتمندانه با تامین حقوق ملت ایران و با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده، برسیم.".
وی ادامه داد: "ما در مذاکرات کاملا جدی هستیم و به هیچ وجه دنبال تلف کردن وقت و خرید زمان نیستیم، ما در یک زمان خاص محصور نمی بینیم اما در عین حال از همه فرصت و امکانمان برای دست یابی به توافق استفاده می کنیم".
روحانی افزود: "اگر طرف مقابل همین چارچوب را دنبال کند و دنبال زیاده خواهی نباشد، توافق در دسترس است"

ایران و گروه "1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) در حال مذاکره برای تدوین سیستم تضمینات در راستای اثبات ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستند تا در صورت دستیابی به توافقی جامع در این زمینه، تحریمات بین المللی علیه تهران لغو شود.
قرار است توافقنامه جامع هسته ای میان 1+5 و ایران تا آخر ماه ژوئن امضا شود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала