گزارش و تحلیل

غلبه بر تحریم ها

© Sputnik / Alexander Kondratyukفروش گوشت در بازار
فروش گوشت در بازار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرایط تحریم باید به تجارت روسیه کمک کند.

 روسیه  غلبه بر تحریم ها را  می آموزد.  کارفرمایان روسیه  توانستند  بخش نه چندان بزرگ  بازار  را از بازیگران غربی پس بگیرند. کارشناسان  نشریه مشهور « فوربس» این موضوع را اعلام کردند و  تولیدکنندگان نیز  این گفته را مورد تأیید قرار می دهند.

رویدادهای سال گذشته، بسیاری از شرکت های  روسیه را وادار به بازنگری در  برنامه های تجاری خود کرد. آنها واکنش سریع  نسبت به  شرایط  در حال تغییر را می آموزند. نرخ ارز به تعدادی در وفق یابی کمک کرد  و دیگران توانستند از  این شانس استفاده کنند و  جای خالی در بازار را پر کنند.  بزرگترین شرکت فرآوری گاز همراه- « سیبور»،  کارخانه  دستگاه سازی «  ستان»  و شرکت بزرگ تولید کفش  روسیه «  کفش روسیه»  از آن جمله اند.  این شرکت ها می توانند  سرمشقی برای دیگر  کمپانی ها  باشند که هنوز نتوانستند از  امتیازات  شرایط  سخت  کنونی  به نفع خود استفاده کنند.

دمیتری  سولونیکوف رئیس انستیتوی  رشد معاصر  دولتی  در این خصوص گفت:  این فقط مبارزه با تحریم ها  و امکان حل و فصل  مسائل در  شرایط تاکتیکی کنونی نیست.  این مهم می توانست  پروژه استراتژیکی  برای  گسترش تولید  در خاک روسیه ، ایجاد  جاهای جدید کار  و  تولید ارزش افزوده در داخل کشور  شود.  اگر کشور  برخورد جدی نسبت به این جنبه قضیه نشان بدهد ، چنین پروژه هایی  پیاده خواهند شد.

 تمام کارشناسانی که در گفتگو با رادیو « سپوتنیک» شرکت داشتند   در ضرورت اجرای این پروژه متفق القول هستند.  زیرا  تاریخ گواه آن است که نمی توان  مکانیزم تحریمی را  خیلی سریع تعویض کرد.  هر چند  بخش تجاری اروپا که بیش از دیگران از  این تحریم ها ضرر دیده بدنبال راه های دیگری برای همکاری با  شرکای روسی  می گردد، اما نمی توان در انتظار سیگنال های سریع از سوی واشنگتن بود.

ایرینا سِمِنووا، کارمند ارشد علمی  مرکز پژوهش های  اقتصادی  انستیتوی  تحقیقات استراتژیک روسیه در این خصوص گفت: تحریم هایی که توسط آمریکا برقرار می شوند مدت طولانی  به قوت خود باقی می مانند.  به عنوان مثال — ایران.  لغو تحریم ها — یک روند فوق العاده دشوار است.  آنچه به روسیه مربوط می شود  خط بازدارندگی کشور بطور دقیق  طراحی شده است و  دلیلی برای لغو آن وجود ندارد. زیرا آمریکا در مقایسه با اروپا  با هیچگونه ضرری  از تحریم های ضد روسی  مواجه نمی شود. فقط نارضایتی از طرف  صنعتگران  وجود دارد.  تجارت اروپایی  تلاش لابی گرانه  قابل توجهی  برای لغو تحریم ها به  انجام رساند.  اما از  یک لحظه مشخص،  اوضاع تغییر کرد:  نمایندگان  تجارت اروپایی و آمریکایی  با این شرایط کنار آمدند.  آنها به  طراحی استراتژی ای پرداختند که  در پیشبرد تجارت  خود در شرایط تحریمی به آنها کمک کند.

مقامات روسیه  که گام های مهمی در این رابطه برداشتند این موضوع را درک می کنند.  این شرایط باید به تجارت روسیه کمک کند.

گریگوری دوبرومِلوف  رئیس انستیتوی  پژوهش های  کاربردی سیاسی در این خصوص گفت:  دولت پاکت حجیمی  از اقدامات را طراحی کرد  تا راه هایی برای سوبسید  کارخانه های صنعتی بیابد و  مکانیزم های  وام های اعطایی و یارانه های نرخ بهره ، مالیات بر  دارایی و در آمد را تنظیم کند.  به عنوان مثال در سال 2015 میلادی  برنامه  سرمایه  مشترک  ساخت  پارک های  صنعتی در مناطق پیاده می شود.

 البته  هنوز  توجه کمتری  به این مسأله مبذول می شود  که چطور اشخاصی  را که این طرح ها همانا برای آنها  طراحی می شوند با  این پروژه ها  آشنا کرد.  برای رسیدن به این هدف  باید مکانیزم خاصی  طراحی و پیاده شود.

 مشورت  ها از طرف  ارگان های دولتی  و  کارهای روشنگری ضروری است: سمینارها، اطلاع رسانی به کارمندان  دولتی  در باره  مکانیزم های  کاربرد حمایت های دولتی.  زیرا حتی اگر کارمند دولتی از وجود چنین برنامه ای باخبر است،  همیشه از عهده کار با آن برنمی آید. در اینجا کارهای روشنگری ضروری است.  پس از یادگیری کار با  چنین مکانیزم هایی ، کارمندان دولت باید  در مناطق  با کارفرمایان  کار  کنند.

 روسیه طی سال گذشته  توانست معلوم کند که کدام عرصه ها  وابستگی بیشتری به  شرکای خارجی دارند  و  اولین اقدامات  مشترک را  طراحی کرد.  این برنامه ها نشان خواهند داد  که هم اکنون از کدام  امکانات  داخلی  می توان  استفاده کرد  و چه امکاناتی در آینده نزدیک  ظاهر خواهند شد.  اکنون هر کارخانه ای و هر شرکتی باید این « نوآوری» را به امتحان بگذارد و  فرمات را بر طبق سلیقه  خود انتخاب کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала