طرفداری از «داعش»

© Fotolia / Andrey Burmakinچکش داوری
چکش داوری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شمشیر عدالت بر بالای سر سوئدی رادیکال آویزان بود.

دادگاه بریتانیا  رسیدگی به پرونده  اتهام به تروریسم  را  متوقف کرد، زیرا  شخص متهم در گروهبندی جنگیده است که سرمایه مالی آن از طرف  سرویس های مخفی بریتانیا  تأمین می شده است.

وکلای  برلین گیلدو،  شهروند سوئد  تصمیم گرفتند رسیدگی به این پرونده  در شرایط حداکثر علنی  برگزار کنند. گیلدو 37 ساله  را  اکتبر سال گذشته  هنگام پرواز از  کپنهاگ  به  مانیل دستگیر کردند.  گیلدو را متهم به شرکت در  فعالیت تروریستی کردند.  گفته شد که او  در اردوگاه آموزشی  جبهه تروریستی «  جبهه النصرا»  آموزش دیده است  که شاخه نظامی  « القاعده» در  سوریه است  و از سال 2012 تا 2013 میلادی  در آنجا  دوره های آموزشی را سپری کرده است.  عکسی که در آن گیلدو را در کنار اجساد کشته شدگان نشان می دهد به ضرر  موکل آنها عمل کرد.

شمشیر عدالت بر بالای سر  سوئدی رادیکال  آویزان بود  اما  وکیلان او  خواهان دریافت اطلاعاتی از سرویس ویژه بریتانیا (می —6)   در این باره شدند. آنها  به این موضوع مشکوک شدند که   دولت انگلیس به همان  شبه نظامیانی کمک مالی رسانده  که گیلدو را متهم به  همکاری با آنها می کند.  در اینجا  قسمت جالب ماجرا  آشکار شد.  دادگاه از  افشای  پاسخ  سرویس های ویژه خودداری ورزید. اما معلوم شد  که سرویس اطلاعات خارجی انگلیس  از گروهبندی های  ضد دولتی در سوریه   حتی با ارسال تسلیحات  حمایت کرده است که لندن چندی پیش آنها را مبارزان با  دیکتاتوری رژیم اسد می نامید.

قاضی  تصمیم گرفت بهترین گزینه بستن پرونده  گیلدو  و رفع اتهامات از وی است.  گفته شد که « در جریان بازرسی  و رسیدگی به پرونده  جزئیاتی معلوم شد  که دادگاه قبلا   از وجود آنها  بی اطلاع بود».

هنری بلکسلاند وکیل گیلدو  اعلام نمود که نباید شخص را  متهم به شرکت در کاری کرد که  در سطح دولتی  مورد حایت قرار می گیرد. « اگر این موضوع واقعیت داشته باشد که دولت بریتانیا   از   مقابله مسلحانه با رژیم اسد در سوریه حمایت کرده است  که در آن زمان شخص متهم در آنجا قرار داشته است ، بی وجدانی خواهد بود که دولت  بریتانیا  شخصی را  متهم  به کاری کند  که خودش در آن شرکت دارد».

نشریه گاردین بریتانیا  جزئیات این  پرونده جنجالی را منتشر کرد  و نوشت که چنین  مواردی برای اولین بار نیست که رخ می دهد.  اکتبر سال گذشته  در شرایط مشابهی  معظم بک  را  آزاد کردند   که در آن زمان  « اطلاعات تازه ای» پیدا شد و  پرونده بسته شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала