"Tornado-G" موشک انداز چندگانه جدید روسیه

اشتراک
چندی پیش شاهد پایان آزمایشات روی موشک انداز چندگانه ی انفجار آتش MLRSبا نام "Tornado-G " بوده ایم. نتایج این آزمایشات در اواسط ماه اکتبر سال جاری میلادی مشخص خواهند شد.

چندی پیش شاهد پایان آزمایشات روی موشک انداز چندگانه ی انفجار آتش MLRS با نام "Tornado-G " بوده ایم. نتایج این آزمایشات در اواسط ماه اکتبر سال جاری میلادی مشخص خواهند شد.
پیش از این، وزارت دفاع روسیه اقدام به عقد قرارداد در چارچوب واگذاری 36 فروند از این نوع موشک اندازها با شرکت Motovilikhinskiye Zavody واقع در ایالت پرم — روسیه، نمود.
برای اولین بار این موشک انداز در 25 سپتامبر سال 2011 میلادی در محدوده تمرینات نظامی (کاپوستین یار) واقع در شمال شرقی ایالت آستراخان روسیه به نمایش گذاشته شد.
"Tornado-G " از مزایای بسیاری نسبت به مدل های پیشین خود برخوردار می باشد. از مهمترین این مزایا می توان به سیستم هدایت ماهواره ای موشک اشاره نمود که خطای اصابت را تا حد زیادی کاهش می دهد. راکت های این موشک انداز در مقایسه با مدل های پیشین خود همچون موشک انداز چندگانه (Smerch)، به خاطر برخورداری از سیستم انفجار آتش، تا 3 برابر مسافت بیشتری را پی نموده و از خطای کمتری برخوردار می باشند. به خاطر افزایش گنجایش مواد سوختی و حجم پیشران موشک "Tornado-G "، این موشک انداز توان نابودی اهداف تا فاصله 90 کیلومتری را دارد. از دیگر نکات حائز اهمیت می توان به کلاهک های مجزای این موشک ها اشاره نمود، بطوری در نقاط مشخصی از این موشک ها امکان جاسازی انواع مهمات تخریبی منجمله مهمات متراکم، نارنجک های تکه ای، بمب های انفجار اتوماتیک و مین های ضد تانک می باشد.
در انتهای موشک انداز"Tornado-G " سیستم هدایت دستی موشک ها و سیستم انفجار اتوماتیک نصب شده است که این امکان را فراهم می سازد تا بدون آماده سازی برای تعیین موقعیت و خارج شدن از کابین، بتوان کنترل موشک را برای اصابت به هدف، در دست گرفت. کابین این موشک انداز مجهز به مانیتورهای مخصوصی بوده که موقیت موشک را به صورت آن لاین در روی صفحه مانیتور نشان می دهد. به خاطر استفاده از سیستم ها نوین مکانیکی، مدت زمان آماده سازی این موشک برای استقرار از حالت آزاد تا لحظه شلیک 6 دقیقه و از حالت نیمه آماده تا حالت آماده باش حدود 1 دقیقه به طول می انجامد.
پیش بینی می شود که موشک انداز"Tornado-G " در آینده نزدیک جایگزین موشک انداز "Bm-21 Grad " خواهد شد، چرا که از لحاظ مسافت برد، دقت پرتاب، شلیک های متمرکز وغیره نسبت به آن برتری دارد. موشک انداز "Bm-21 Grad " از سال 1963 در خدمت ارتش شوروی سابق و روسیه قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала