گزارش و تحلیل

نظامیان راه شی جین پینگ به آمریکا را هموار خواهند کرد

© Sputnik / Pavel Lisitsin俄中将在远东演练联合海空登陆
俄中将在远东演练联合海空登陆 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هیات نظامی چین بریاست فان چان لون معاون شورای نظامی مرکزی چین بازدید خود را از آمریکا آغاز کرد.

این مقام دوم نظامی پس از وزیر دفاع برای اولین بار پس از  2012  — سال روی کار آمدن رهبری جدید، از آمریکا دیدن می کند. تماس های نظامیان — فشارسنج دقیق جو نظامی — سیاسی در آستانه سفر شی جینگ پینگ رییس جمهوری خلق چین به آمریکا است.

عجالتا درجه تشنجات میان چین و آمریکا بسیار بالا است. در دیدار اخیر نظامیان عالی رتبه دو کشور در چارچوب همایش "دیالوگ های شانگری — لا" سنگاپور در اخر ماه مه مناظره بی سابقه سختی در گرفت. نمایندگان آمریکا چین را به تحریک رویارویی نظامی در دریای جنوبی چین متهم کرده هشدار دادند که آنها بعید نمی دانند که در آنجا برای جلوگیری از برتری چین  با اتکا به زیر بنای در حال تاسیس در جزایر مورد اختلاف اسپراتلی نیرو بکار برده شود.

در آن زمان کارشناسان حدس زدند که نظامیان آمریکا بردباری همتایان چینی خود را قبل از سفر فان چان لون به آمریکا مورد آزمایش قرار می دهند. آنها از عهده آزمایش بر امدند. بحث ها پیرامون دریای جنوبی چین سبب نشد که سفر مقام بلند پایه چین به آمریکا عقیم بماند. عقیده پاول زولوتارف معاون انستیتو مطالعه آمریکا و کانادا در مسکو در این رابطه چنین است:

نکته مثبت سیاست های چین این است که این کشور با وجود همه گونه اختلافات با آمریکا موفق می شود تماس ها با آن کشور از جمله در رشته نظامی را در سطح عادی نگه دارد. ظاهرا در جریان بازدید کنونی از آمریکا اقدام های نمادین همکاری بررسی خواهند شد، مثلا مبادله بازدید ها و اعزام محصلان به دانشگاه هاروارد برای گذراندن دوره های آموزش. قرار است  برای جلوگیری از اختلافات مسلحانه خطرناک در منطقه بحث ها، داغ تر شود.  خطر  درگیری ها بسیار بالا است زیرا آمریکا در آن حوزه رزمایش های دریایی انجام می دهد و چین  خطوط قرمز خود را در آن دریا می کشد.

به گفته دمیتری موسیاکف کارشناس انستیتو شرق شناسی مسکو یکی از موضوع های بحث ها در آمریکا جلوگیر از بروز برخورد ها در در دریا و هوا میان چین و آمریکا خواهد بود. او گفت:

در دریای جنوبی چین اختلافات بسیار جدی است. در حادثه اخیر یک هواپیمای آمریکا از انجام دستور نظامیان چینی طفره رفته و به فعالیت های جاسوسی خود ادامه داد. پیامد این عمل خطرناک ممکن بود خیلی جدی باشد. در مذاکرات سعی خواهد کرد کاری کنند تا در آینده از اینگونه موارد اجتناب ورزیده شود برای اینکه زد و خورد های دامنه دار به وقوع نپیوندند. چین اعلام کرد که از ناوگان "آب زرد" به ناوگان "آب نیلگون" می پردازد یعنی از دفاع ساحلی به دفاع دریایی. این ممکن است عامل مشکل کننده روابط چین با آمریکا شود که تلاش می کند در دریا ها آقایی  کند. هنوز مشکل بتوان گفت که مذاکرات در باره تفکیک منافع چین و آمریکا در دریا ها به چه بیانجامد.

چند تن از کارشناسان اشاره می کنند که رییس جمهور آمریکا با تحریک تحکیم روابط روسیه و چین بوسیله سیاست ضد روسیه خود دچار اشتباه بسیار فاحشی شده است. این یکی از نکته های سفر فان چان لون به آمریکا است. هر چند که سیاستمداران وظیفه دارند این مساله را حل کنند نظامیان هم دست روی دست گذاشته نخواهد نشست. کارسناش نظامی کنستانتین سیوکوف در این باره چنین گفت:

هدف دعوت از نظامیان چینی به آمریکا همین است. آمریکا می خواهد چین را به خود نزدیک کند و می خواهد به چین چنان مزایایی نظامی را ارائه دهد که روسیه گویا فاقد آنها است و برای قرار دادن چین در نقطه مقابل روسیه، به آن یک نوع همکاری نظامی — فنی را پیشنهاد خواهد کرد.

گفتنی است که آمریکایی ها می خواهند به مهمانان چینی سه پایگاه نظامی نشان داده و آنها را به دیدن از ناو هواپیمابر "رونالد ریگان" دوعت کنند. ولی  اگر این یگانه هدف این بازدید باشد ابر های تیره کننده  مناسبات دوجانبه در حین تدارک سفر شی جین پینگ به آمریکا باقی خواهند ماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала