گزارش و تحلیل

روسیه به خرید نفت ایران خواهد پرداخت

© AP Photo / Vahid SalemiНефтехимический комплекс в Иране
Нефтехимический комплекс в Иране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با خبرگزاری "اینترفاکس" گفت: فروشندگان روسیه به عملیات با نفت ایران خواهند پرداخت.

آلکساندر نواک توضیح داد: "ایران در چارچوب یادداشت ما در باره توسعه همکاری تجاری — اقتصادی به ما نفت فروخته و در ازای پول های دریافتی اجناس روسی خریداری خواهد کرد. این وضعیت امکان خواهد داد تا فروشندگان ما برای ایران خریدارانی پیدا کنند. نفت ایرانی در خارج از روسیه به فروش خواهد رسید.

پیشتر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران به بلومبرگ آغاز تحویل نفت روسی "در روز های نزدیک" را اعلام کرد. وی هفته گذشته با نواک شرایط معامله را بررسی کرد. وزیر ایرانی اشاره کرد که روسیه  نفت "به میزان خیلی کمتر از 500 هزار بشکه در روز" را خواهد گرفت و ایران از پول های دریافتی جهت تهیه فولاد، گندم و فراورده های نفتی استفاده خواهد کرد. به گفته وی بلاروس و قزاقستان می توانند خریداران نفت ایران  شوند. قبلا آقای مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در باره پروژه های مشترک صحبت کرده و میزان آنها را 70 میلیارد دلار برآورد کرد.

استخراج نفت - اسپوتنیک ایران
جزئیات تازه ازتوافق تهران- مسکو

بحث ها در باره تحویل نفت در محیط کاملا محرمانه انجام می شود. قبل از اعلامیه آقای نواک وزارت انرژتیک تنها حقیقت انجام مذاکرات "در باره توسعه همکاری ها از جمله در رشته سوخت و انرژتیک را" تایید کرده  ولی تاکید  نمود که "هنوز زود است در باره آغاز تحویل ها حرف زده شود". روزنامه "کامرسانت" با استناد به منابع خود نوشت که مذاکرات از 2014 جریان دارد و الگوهای متفاوتی بررسی شدند. گفته شد که حجم تحویل در سطح 300 هزار بشکه در روز باشد و قرار است به بازار آسیا و اقیانوس آرام رسانده شود و محاسبات در یکی از بانک های محلی انجام خواهد شد. روسیه دریافت کننده مستقیم نفت نحواهد بود. یکی از واحد های زیر نطر وزارت انرژتیک روسیه فروشنده نفت خواهد شد. یک منبع دیگر ادعا کرد که "نفت در زمان نزدیک خریداری خواهد شد".

در حال حاضر ایران زیر تحریمات بین المللی قرار داشته و خرید نفت از آن کشور ممنوع است. راستش چین نفت ایرانی را خریداری می کند. روسیه چندان فعال نیست.  آقای مهدی سنایی به "کامرسانت" گفت که "شرکت های روسی هنوز زیاد مایل نیستند در پروژه های ایرانی سهم گرفته و آنها را تامین پولی کنند، در حالیکه رقیبان چینی، اروپایی و هندی شان برای سرمایه گذاری ها حاضر و آماده هستند".

آلکساندر نواک روز دوشنبه اعلام کرد که معامله نفتی با فدراسیون روسیه می تواند "صرف نظر از تحریم  نفتی ایران" به مرجله اجرا در آید. وی افزود: "ما نبودیم که تحریمات را اعمال کردیم. الان برای اشتغال شرکت هایمان هیچ محدودیتی وجود ندارد. یک منبع در دولت روسیه گفت که "تحویل نفت ایرانی در سرحد سودآوری خواهد بود". این منبع ادامه داد: "این یک پروژه بازرگانی کاملی نیست ولی این امر اهمیت دارد که روسیه در بازار جای خود را محکم کرده و به شریکی بدل شود".

در ضمن ایران می تواند بزودی حضور خود را در بازار جهانی به شدت افزایش دهد. هفته گذشته بیژن نامدار زنگنه طی سخنانی در اوپک اعلام کرد که میزان صادرات نفت ایرانی حتی پس از یک ماه بعد از برداشتن محدودیت های تحویل آن می تواند تا 500 هزار بشکه  و با گذشت شش — هفت ماه تا یک میلیون بشکه در روز برسد.

به گفته والری نستروف کارشناس Sberbank Investment Research  اگر روسیه در واقع نفت ایرانی را به منطقه آسیا و اقیانوس آرام تحویل دهد وضعیت آن در رقابت با دیگر تولید کنندگان بهرتر خواهد شد. کشور ما هنوز این امکان را ندارد به حساب ذخایر خودش تحویلات نفتی را افزایش دهد. وی این وضع را امکان پذیر می داند که تحریمات ضد ایرانی برداشته شده و آن وقت نفت و گاز ایرانی به رقابت با روسیه خواهند پرداخت و از این رو مبادرت به ایجاد روابط توام با مشارکت اهمیت دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала