گزارش و تحلیل

دولت اسلامی عراق و بالکان

© AFP 2023 / Tauseef MUSTAFAKashmiri demonstrators hold up a flag of the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) during a demonstration against Israeli military operations in Gaza
Kashmiri demonstrators hold up a flag of the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) during a demonstration against Israeli military operations in Gaza - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت اسلامی - داعش یک ویدیو تبلیغاتی حاوی تهدید به کشور های بالکان منتشر کرد و در آن از مسلمانان بالکان فرا خوانده که به مبارزه در عراق و سوریه بپیوندند.

ویدیو با عنوان "شرافت در جهاد، هشدار به بالکان" از طرف مرکز تبلیغاتی "الحجة" منتشر شد و هدف از انتشار آن رساندن گزارش اسلامگرایان به محافل اجتماعی غرب و طول نوار اندکی بیش از 22 دقیقه است.

صدای مجری به انگلیسی در باره تاریخ بالکان و جوامع اسلامی در بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مقدونیه، آلبانی و دیگر کشور های منطقه حکایت می کند. در آن مطلب از اسناد آرشیو استفاده شده و نمایندگان داعش برخاسته از بالکان معرفی شده اند. چند تن از شبه نظامیانی از کشور های بالکان از مسلمانان دعوت می کنند به عراق و سوریه بیایند تا  در آنجا "با خانواده  خود بطور شایسته زندگی کنند".

از آن نوار می شود چند نفر از اسلامگرایان را مشخص کرد، آنها ابو بلقیس  با نام مستعار "الآلبانی" و  ابو مقاتیل با نام  مستعار "الکوزوو" و ابو محمد یعنی "البوسنی" هستند.

داعش - اسپوتنیک ایران
کارشناس: جنگ با داعش 15 ـ 10 سال طول خواهد کشید

البوسنی می گوید: "بسیاری از شما تاسف می خورند که نمی توانند ریش بگذارند و  نقاب بپوشند. الان شما شانس هجرت را دریافت کردید ومی توانید فیلم خود را به عقب به چنگ اخیر در بوسنی بچرخانید".

 جهادیون مشورت می کنند که کسانی که امکان مهاجرت را ندارند "حملات خود را به دیکتاتور های کوزوو، مقدونیه و آلبانی و ارتش هایشان را آغاز کنند".

در پیام آمده است: "در نزدیکی خانه ها و اتومبیل های آنها انفجار ها آماده کنید. به خوراک و نوشابه شان سم بریزید. آنها را در هر جایی که دیدید ترور کنید".

کیفیت این نوار به مراتب بالاتر از ده ها ویدیو های پیشین تولید شده در بیست سال اخیر برای اسلام گرایان بالکانی است.

نبویشا استفانویچ وزیر کشور صربستان اعلام کرد که اتشار این گونه ویدیو ها چیز غیر مترقبه برای ساختار های انتظامی نیست. به گفته وی پلیس قبلا هم بار ها در باره رادیکال شدن ممکنه جوان های بالکان هشدار داده بود. عجالتا موقعیت زیر کنترل است.

دارکو  تریفونوویچ   پروفسور دانشکده امنیت دانشگاه بلگراد در مصاحبه با "اسپوتنیک صربستان" یادآوری کرد که بار اول نیست که این فراخوان ها بگوش می رسد. او گفت:

همه چیز از بن لادن و پیام ویدیو اش تحت عنوان "2020" شروع شد. پیام ویدیو  البغدادی خطاب به مسلمانان اروپا بود و او حتی نقشه باصطلاح اورعربستان را کشید. مطابق آن صربستان و بالکان در مرکز خلافت اسلامی قرار دارند. آیا افراطیون به این فراخوان واکنش نشان خواهند داد؟ بله، آنها هم اینک این کار را کردند. وهابی ها در طول ده سال مرتکت تعداد زیاد کار های جنایی شدند: اعمال تروریستی و قتل و کشتار. آنها به فراخون به مبارزه در سوریه جواب دادند. در آنجا آلبانیایی های کوزوو و بوسنی و صربستان و مونته نگرو می جنگند. در بالکان ماشین تولید کننده سپاهیان جهاد کار می کند. این هم نگران کننده است که چندی پیش البانیایی های کوزوو در عراق و سوریه چند عمل تروریستی انجام دادند. در اردوگاه های جهادیون بدون اجازه والدین کودکانشان را آموزش می دهند. مسلمانان شهر "نووی پازار" صربستان ویدیو  منتشر کردند در باره تعلیم نظامی بچه های 3-5 ساله در اردوگاه های سوریه. به این خاطر ما باید فرایند رادیکالیسم زدایی را راه انداخته و سران سیاسی و مذهبی را به این روند جلب کنیم و به والدین توضیح دهیم که بچه های آنها باید در دبیرستان نه در اردوگاه های تمرین تروریستی باشند.

پروفسور تریفونویچ  این ارقام رسمی را ذکر کرده: در حال حاضر در سوریه 400 البانی کوزوو و 300-400 نفر مسلمان از بوسنی و ناحیه سنجاک صربستان  و 70 نفر از دیگر نواحی صربستان و 20  فرد افراطی از مونته نگرو می جنگند. این ارقام رسمی است و تعداد واقعی افراد جنگجو به مراتب بیشتر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала