گزارش و تحلیل

اتحادیه اروپا به آمریکا وابسته است

© Fotolia / ArtjazzФлаг Евросоюза напротив здания европарламента в Брюсселе
Флаг Евросоюза напротив здания европарламента в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا هر چند که زیاد تلاش کرده نتوانسته است به واحد مستقلی روی نقشه جهان تبدیل شود.

امروز در هر تصمیم گیری بروکسل وابستگی آن به واشنگتن دیده می شود. تحریم روسیه این گفته را به ثبوت می رساند. ولی پیشتر هم صحبت کردن در باره موضع مستقل اروپا مشکل بود.

در طول چندین سال  پس از پایان جنگ جهانی دوم منظره جالبی در قاره اروپا پدید آمده. همه می دانستند که منطقه آمریکایی آلمان وجود دارد، ولی کمتر کسی متوجه می شد که ایده های واشنگتنی  آهسته آهسته  وارد اذهان سیاستمداران اروپایی می شوند. آمریکا با زبردستی از نفوذش بر اروپا استفاده کرده و در طول سال های دراز از ترس اروپاییان از کمونیسم سو استفاده می کرد. با فرو پاشی دیوار برلین  خطر کمونیستی  از بین رفت ولی تمایل واشنگتن به استفاده از ارپاییان در بحث ها با مسکو باقی ماند. از بسیاری لحاظ اروپاییان با درک این که ارتش آمریکا چه اهمیتی دارد به این امر تن در می دادند. خانم ایلنا خادکووا مشاور انستیتو تحقیقات راهبردی مسکو در این باره چنین گفت:

آمریکا در مسائل امنیتی قوی است، یگان های آمریکا در اروپا مستقر است و این کشور  نقش بسیار وزینی در ناتو ایفا می کند. حرف واشنگتن در مسائل امنیتی اول است. اروپا در زمینه بحران در اوکراین و افزایش لفاظی های نظامیگرانه  زیر بار شانتاژ واشنگتن رفته و به واشنگتن اجازه داد که در مسائل امنیتی اول باشد. تصمیم گرفته شد که در چارچوب ناتو و اتحادیه اروپا  وحدت عمل  نشان داده شود.

شکست انتظارات اروپا از زندگی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شکست انتظارات اروپا از زندگی

ولی آمریکا خواهان چیز های بیشتری بود و وابستگی اقتصادی مرحله بعدی این خواست ها شد. روشن است که اروپا با داشتن روابط با روسیه که شریک مطمئن تجاری آن بود می توانست نقشه های خود را طرحریزی کرده و در آرزوی پیشبرد این راستا باشد. ولی در آمریکا می دانند که پول عامل قطعی است و از این رو هدف اساسی آمریکا ایراد فشار به اروپا و پاره کردن روابط آن با روسیه است. اوکراین برای مختل کردن روابط تجاری دیرینه روسیه و اروپا  بهانه مناسبی شد. یک سال پیش هیچ کس جرات نمی کرد به چنین فشار آمریکا به اروپا اعتراض کند، تنها مزرعه داران گاه بگاه اقدام های اعتراضی همراه با محو نمایشی محصولات خود را ترتیب می دادند. کارمندان اروپایی چنین وانمود می کردند که هیچ چیز رخ نمی دهد و فقط در فکر آن بودند که واشنگتن از چیزی عصبانی نشود. لیکن الان وضع دارد بتدریج عوض می شود. خانم ایلنا خادکووا گفت که حساب ها نشان می دهد که ادامه تحریمات علیه روسیه برای هر کشور اروپایی از نیم تا یک میلیارد یورو تمام خواهد شد. این داده ها اروپاییان را تا حدی گوش بزنگ  کرد. این کارشناس گفت:

این تحریمات در درجه اول توام با خسارات پولی است. اروپا دارد به هوش می آید و حالا برای دفاع از نظر خود بیشتر سعی و کوشش می کند. زیرا روابط اقتصادی و بازار روسیه برای توسعه اقتصاد اروپا از اهمیت بسیار بالا برخودار است. حالا اروپا تلاش می کند دیدگاه خود را به واشنگتن برساند و واشنگتن تلاش می کند  در انزوا باقی نماند. از این رو دوری بروکسل از واشنگتن برای آمریکا بسیار نامطبوب است. واشنگتن از انتقاد روسیه خودداری کرده و به این خاطر این اواخر تشنجات پیرامون اوکراین دارد فروکش می کند.

وزیردارایی آلمان - اسپوتنیک ایران
خطر جدایی یونان از اتحادیه اروپا بیشتر می شود

در یک زمن در اروپا بیشتر شاهد آن می شوند که آمریکا خود را محق می داند که به حل بسیاری مسائل بپردازد و جویای عقیده بروکسل نیست. آمریکا خودش گاهی نیرو های ناتو را به یک تعداد جاها روانه می کند و یا به دلخواه خود این یا آن کشور را بمباران می کند. در خود اتحادیه اروپا تعدای از کشور ها هستند که در نوبت اول  از آمریکا حمایت می خواهند و تنها بعد از این جویای آن از همسایگان نزدیک خود می شوند و آمریکای موجود در  آن سوی اقیانوس، لهستان، رومانی و کشور های بالتیک را با تجاوز واهی روسیه می ترساند. به گفته یک پروفسور روسی "در اینچنین  موقعیت نفوذ بروکسل دارد به تدریج مساوی صفر می شود. آلکساندر تیودا- بورمولی دانشیار کرسی مطالعه همگرایی اروپا در انستیتو روابط بین المللی مسکو گفت:

تحکم بروکسل بسیار محدود است. بله، بروکسل در برخی رشته ها اختیارات چشمگیری دارد ولی فاقد اختیارات در سیاست خارجی و دارای اختیارات ناچیز در همکاری های پلیسی است. در رشته اقتصادی تحکم وجود دارد اما باز هم کامل نیست.

ولی تحکم آمریکا بی حد و حصر است. واشنگتن انگار از ترس اینکه اختلاف اوکراینی می تواند بزودی پایان یابد کار های خود را دوچندان کرده. چندی پیش این  اطلاع ظاهر شد که کارشناسان پنتاگون در استان خارکوف اوکراین ویروس های مرگبار را مورد آزمایش قرار می دهند. اتحادیه اروپا که اوکراین مایل است وارد آن شود می تواند این را هم مسکوت بگذارد. به هر حال آمریکایی ها هنوز هیچ یادداشتی را دریافت نکردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала