گزارش و تحلیل

چالش ها و افق ها

© Sputnik / Michael Klimentyevهمایش اقتصادی سنت پطربورگ
همایش  اقتصادی سنت پطربورگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آشپزخانه سیاسی نباید جا را برای اقتصاد تنگ کند.

 همایش  اقتصادی سنت پطربورگ  بطور سنتی  مبرم ترین مسائل  دنیای معاصر را مطرح می کند.  سال 2015 میلادی  نیز از این نظر استثنا نیست.  اقتصاد جهانی، چالش ها  و دورنماهای آینده در مرکز توجه  همایش قرار دارد.

 در دنیای معاصر بدشواری می توان  کشوری را تصور کرد که دولت  نقش اساسی در اقتصاد آن بازی نکند.  نقش  دولت در  بازسازی و تجدید شکلگیری اقتصاد  چشمگیر است.  این موضوع  برای روسیه از  اهمیت خاصی برخوردار است.  بسیاری از کارشناسان معتقدند که  در  زمان حاضر،   باید از حرف به عمل رو آورد، به زبان دیگر باصطلاح اداره دولتی.  در چارچوب همایش  اقتصادی  جهات اصلی  کار در این مسیر بررسی خواهد شد.  توجه  زیادی  باید به تعیین دقیق  کار دولت  و کارایی  ارگان های  دولتی مبذول شود.

والری  آبراموف  پروفسور کرسی  تنظیم دولتی اقتصاد  آکادمی  اقتصاد ملی  و  خدمات دولتی  وابسته به ریاست جمهوری روسیه در این خصوص گفت: یکی از مسائلی که اکنون  مهم است  — تعیین دقیق  کار بین  مراکز فدرال  و  عناصر فدراسیون است.  قبل از هر چیز از موضع تشکیل  فدرالیزم بودجه ای.  اکنون عناصر به دلیل محدودیت ها  عمدتا  از نظر مالی   نمی توانند  وظایف خود را به انجام برسانند.  مسأله دوم با افزایش  کارایی  ارگان های  کنترل دولتی  مرتبط است  تا هر یک از  ارگان های موجود کنونی  بطور دقیق   وظایف خود را  به انجام برساند.

 توجه و رشد فرهنگ نیکوکاری و احترام  در تمام ارگانهای  دولتی نیز  اهمیت زیادی دارد.

فرهنگ مشتری مداری از موضع  بهترین جنبه های تجاری  جا افتاده  در  شرکتهای خارجی و  داخلی  ناشی می شود  که باید در سیستم  اداره دولتی بکار گرفته شوند… از اینرو،  این مهم بیشتر جنبه اخلاقی  مناسبات بین  ارگان های دولتی  و  مصرف کنندگان  خدمات دولتی و یا  شهری است.

بموازات این مسائل،  تغییراتی به بحث گذاشته خواهند شد  که در آینده نزدیک  در انتظار جهانیان است.  در لحظه کنونی آشکار است  که  اقتصاد های بزرگ جهان  هر چه کمتر برای هماهنگی سیاست  مالی خود آماده هستند. اما باید درک نمود که  چنین گرایشی  بر جو سرمایه گذاری  و ثبات  اقتصاد جهانی تأثیر خواهد گذاشت.  همانا به این دلیل  همایش کنونی  حداکثر « اقتصادی» خواهد بود.

کنستانتین کیسِلیوف  مدیر اجرایی  مرکز «  اقتصاد باز»  در این خصوص گفت:  آشپزخانه سیاسی  نباید  جا را برای اقتصاد تنگ کند.  اروپا و روسیه ،  شرکای  راحت  و محترمی برای یکدیگر هستند.  البته احتمالا  از تحریم ها در  آستانه  نشست تابستانی  اتحادیه اروپا  صحبت خواهد شد.  به اعتقاد من،  سیاست در همایش سنت پطربورگ  جایی نخواهد داشت.  تا آنجا که من مطلع هستم، در دولت روسیه شعار  و یا نوعی  درک  آن جود دارد که « باید بجای سیاست  به حل و فصل مسائل بپردازیم».

یک سوال مهم دیگر: در آینده نزدیک  چه چیزی  در انتظار تجارت  جهانی خواهد بود؟  هم اکنون مشاهده می کنیم  که  رشد  تجارت  از 4 درصد  در سال تجاوز نمی کند. بعضی از  کارشناسان  معتقدند که کاهش رشد تجارت ، گرایش  اصلی خواهد بود.  اما دیگران معتقدند  که تجارت  منطقه ای جای  تجارت جهانی را خواهد گرفت و مناسبات  در سطح کشورهای جداگانه، مانند  تشکیلات جدید بین الدول تحکیم خواهد یافت که  « بریکس» یکی از نقش های اصلی  را  در این جریان  بازی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала