گزارش و تحلیل

حامیان اصلی فیفا از برکناری ژوزف بلاتر شاد هستند

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniرئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)
رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با گذشت تنها چند روز از انتخاب مجدد رییس فدراسیون فوتبال، ژوزف بلاتر از بازی خارج می شود.

رییس فیفا درباره استعفای خود سخن گفته و درخواست کرد که جلسه ای خارج از نوبت تشکیل شود تا رییس جدید سازمان تعیین گردد.

سوال اینجاست که در این چند روز چه اتفاقی می توانسته رخ دهد که ژورف بلاتر از استعفا سخن بگوید؟ قطعا انتخاب رییس سازمان که برای پنجمین بار پیاپی انتخاب شده، زیر فشار قرار گرفته و این فشار دایما رو به افزایش است.

انتخاب مجدد ژوزف بلاتر موضوع بحث بسیاری از رسانه ها با توضیحات و جزییات شد. بلاتر بدون شرم لبخند می زند: او کاپیتان کشتی شکسته فیفا باقی می ماند. موعد جدید او باز هم پرجنجال است». این سخنان را خبرنگار کانال تلویزیونی اسکای نیوز در مراسم تبریک به ژوزف بلاتر برای انتخاب مجدد او مطرح کرد.

در یک تفسیر کارشناسی بی بی سی، گرِگ دایک رییس اتحادیه فوتبال می گوید: «او شانزده سال فرصت داشت، اما هیچ نوآوری و تغییراتی ایجاد نکرد». مجری دیگری در کانال تلویزیونی «الجزیره» می گوید که در فیفا فساد اداری رو به رشد است.

پیتر شنک مَن یک تاجر مشاور می گوید: «او باقی می ماند، چون پول به سازمان وارد می شود. به محض اینکه شرکت های نایک، ویزا، آدیداس و کوکاکولا با فیفا خداحافظی کنند، من تضمین می دهد که رهبران فیفا هم حمایت خود را از دست بدهند».

جون اولیور مجری برنامه ان.ب.او می گوید: «امروز من التماس می کنم که لطفا اجازه بدهید بلاتر برود. من هر کاری که لازم باشد می کنم. حتی حاضرم کتانی های افتضاح به پا کنم».

به نظر می رسد که حامیان اصلی فیفا از خبر استعفای بلاتر شاد شدند. نماینده شرکت کوکاکولا خداحافظی بلاتر را یک گام مثبت به نفع ورزش، فوتبال و طرفداران آن عنوان کرد. در شرکت آدیداس می گفتند که این گام در مسیر درست برداشته شده، در مسیری که کار فیفا را به سمت روشن شدن و انطباق با استانداردها هدایت می کند. مک دونالدز اطمینان دارد که رفتن بلاتر تاثیر مثبتی بر بازسازی این سازمان می گذارد. و ویزا می گوید که رفتن بلاتر، اولین گام مهم در مسیر احیای اعتماد مردم است، اما کارهای زیادی پیش رو داریم.

با این حال، استعفای بلاتر نتوانست رییس فیفا را از موارد ناخوشایند متعدد حفظ کند. به عنوان مثال، سازمان اف بی آی در حال رسیدگی به پرونده بلاتر در چارچوب فساد اداری در فیفا است. این اطلاعات همین چند ساعت پیش و پس از اعلام تصمیم بلاتر برای ترک سازمان منتشر شدند.

مجری کانال بی بی سی مطلبی با این عنوان تهیه کرده است: «در امریکا تحقیقات روی ژوزف بلاتر رییس مستعفی فیفا آغاز می شود». سایت میرور مقاله ای تحت عنوان «منابعی در امریکا خبر استعفای بلاتر را می دهند که به خاطر پرونده فساد مالی توسط اف بی آی، بررسی می شود».

فیفا ژوزف بلاتر را مجبور به استعفا کرده است. برخی کارشناسان به خبرگزاری راشا تودی نظرات خود را گفته اند. جون گودبوی تحلیل گر ورزشی می گوید: «من فکر می کنم که او فقط متوجه شده که پس از انتخابات فقط فشارها از طرف حامیان و ناراضیان بیشتر می شود».

جرالد خورن نویسنده و تاریخ نگار می گوید: «فیفا کنترل کافی و مستقل بر امور داخلی اش دارد تا بتواند مستقلا این مسایل را حل و فصل کند. جلب توجه به مساله فساد مالی در فیفا، یک مانور است، چون پاسخی برای این سوال نیست که چه کسی به امریکا حق داده در خاک سوییس وارد عمل شود و از صلاحیت خود در این کشور بهره بگیرد و خود را وارد همه کار بکند.

الکساندر مرکوریس کارشناس حقوق بین الملل می گوید: «ورزش جهانی سال هاست که به شدت سیاسی شده، به ویژه مسابقات قهرمانی. این مساله تحقیر آمیز است و اصلا درست نیست، با اینحال، حقیقت امروز ورزش همین است». 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала