گزارش و تحلیل

افغانستان در مرکز توجه سازمان پیمان امنیت جمعی

© Sputnik / Alexei Druzhininپیمان امنیت جمعی
پیمان امنیت جمعی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت برنامه های توسعه ائتلاف قدرت را اصلاح کردند.

این سخنان در پایان نشست شورای سران سازمان های دفاع در سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر دوشنبه اعلام شد. در جریان این دیدار، خبرنگار اسپوتنیک، حلیم فسخوالدینوف در تاجیکستان حضور داشت و برنامه را دنبال کرد. وی می گوید که در دستور کار جلسه شورای وزرای دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی هشت موضوع مطرح شده است. موضوع اول به مساله ائتلاف نظامی مربوط می شود. قرار است برنامه ای برای توسعه ائتلاف قدرت و از جلمه تشکیل گروهان مشترک ائتلاف واکنش سریع تشکیل شود. در این گروهان 22 هزار رزمنده از نیروهای برتر پدافند هوایی و نیروهای ویژه کشورهای عضو سازمان حضور خواهند داشت. وزرای دفاع کشورها نتیجه آخرین بازدید غیرمنتظره از عملکرد گروهان و آمادگی نظامی نیروهای واکنش سریع را بسیار مثبت ارزیابی کردند. این بازدید در ماه مه سال جاری در خاک تاجیکستان انجام گرفته بود. وزرای دفاع توافق کردند که رزمایش مشابهی به صورت مداوم برگزار کنند. نیکلای برودیوژ دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در نشست مطبوعاتی دوشنبه گفت: «پیشنهادات طرح شده درجلسه، به ویژه پیشنهادات تخصصی، در زمان بازرسی غیرمنتظره از عملکرد گروهان در نظر گرفته می شوند. ما بر اساس آن نتیجه گیری جدی می کنیم و برای بهبود قانون سازمانی، قوانین کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و به ویژه در مسایلی که بعدها در تاجیکستان با آن روبرو خواهیم شد، گام های بعدی را اتخاذ خواهیم کرد».

وزرای دفاع نیز توصیه ها برای تقویت ظرفیت گروهان صلحبانی چندملیتی سازمان پیمان امنیت جمعی را تایید کردند. این گروهان نیروهای ائتلافی واکنش سریع هستند. علاوه بر این، امروز پاکت توافقنامه ها در خصوص تعاملات در حوزه آماده سازی مشترک کادر نیز به امضا رسید. شرالی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان به روزنامه نگاران گفت: «تصمیماتی در خصوص آماده سازی کادر در حوزه دفاع ضدهوایی، مخابرات، گروهان موشکی و توپخانه اتخاذ شد».

حاضرین در جلسه دوشنبه اظهار کردند که در نشست مذکور نام افغانستان به دفعات تکرار شده است. این مساله اتفاقی نیست. توجه به شرایط در این کشور به خاطر ناآرامی های آن در نزدیکی مرزهای تاجیکستان می باشد. این بخش از قلمروی سازمان پیمان امنیت جمعی در حال حاضر یکی از پیچیده ترین چالش های خارجی به شمار می رود. این مساله کاملا جدی است. در استان های شمالی افغانستان، امروز شاهد جابجایی بخش زیادی از نیروهای مسلح و در حدود 5 هزار شبه نظامی هستیم. پیش بینی ادامه حرکت این افراد بسیار سخت است، به همین خاطر باید برای هر سناریویی آماده بود. دبیر کل سازمان نیکلای بوردیوژ گفت که شرایط در مرزهای تاجیکستان — افغانستان توسط وزرای دفاع در جلسه غیرعمومی و حتی در دیدار با رییس جمهور بحث و بررسی شده است.

پس از پایان جلسه شورای وزرای دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی، دیدارهای دوجانبه تشکیل شد. سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه با همتای تاجیک خود درباره چشم انداز همکاری های نظامی — تکنولوژی میان دو کشور گفتگو کردند. در پایان این دیدار، طرفین چند سند به امضا رساندند که ساز و کار اجرای توافقنامه کمک های نظامی مسکو به تاجیکستان در آن مشخص شده است. صحبت از حضور روسیه در مدرنسازی ارتش تاجیکستان است. سرگی شایگو در دیدار با وزیر دفاع تاجیکستان خبر داد که امروز در دانشگاه های روسیه بیش از 480 دانشجوی تاجیک مشغول به تحصیل هستند. امسال مسکو 150 دانشجوی دیگر نیز جذب کرده است. آماده کردن متخصصین جوان در 201 پایگاه نظامی روسیه نیز ادامه دارد. سرگی شایگو در جریان دیدار خود از دوشنبه، به بازدید از یک پادگان نیز  رفت. وزیر دفاع روسیه دستور داد که در اسرع وقت ساخت بیمارستان نظامی را در این پادگان به اتمام برسانند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала