گزارش و تحلیل

گازپروم و سی ان پی سی به مذاکرات سرعت می بخشند

© Sputnik / Alexei DruzhininГлава "Газпрома" Алексей Миллер
Глава Газпрома Алексей Миллер - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلکسی میلر رییس شرکت گازپروم روسیه پس از دیدار با وان ایلین رییس شرکت نفت و گاز چین - سی ان پی سی اعلام کرد که مذاکرات در باره تحویل گاز روسی به چین نزدیک به پایان است.

به گفته میلر طرفین جدول تحویل از طریق مسیر "غربی" و اعمالی را بررسی کردند که آنها را باید قبل از انعقاد قراردار انجام داد. آلکسی میلر در این باره چنین گفت:

گازپروم و سی ان پی تی جدول کار را طرحریزی کرده و تمایل به تسریع جریان تدارک قرارداد را ابراز کردند. در درجه اول منظور حجم و مهلت. حجم — 30 میلیارد متر مکعب گاز در 30 سال است. مشخصات فنی تحویلات آتی گاز هماهنگ شده است. محل تحویل گاز — گذرگاه  "کاناس" واقع در مرز روسیه و چین است و مختصات نقطه تحویل گاز هم مشخص شده. در واقع کوریدور جدید صادرات گاز از طریق روسیه به چین تعیین شده. ما این را مرحله اول ساخت می دانیم و صحبت در این باره است که در چشم انداز میزان تحویل گاز در راستای "غربی" می تواند تا 60 و 100 میلیارد متر مکعب گاز در سال افزایش داده شود.

خط لوله گاز - اسپوتنیک ایران
کارشناس ایرانی : مسیر اولیه انتقال گاز ایرانی از طریق ترکیه است

بنا به ارزیابی کارشناسان، مسیر غربی از این لحاظ برای روسیه سودآور است که بلافاصله به سیستم گازی کشور ما متصل شده و امکان می دهد تحویلات اروپایی قبلی تجدید توریع شود. بعلاوه این مسیر ارزان تر از مسیر "شرقی" خط لوله "نیرروی سیبری" است. درازای خط "التای" کوتاه تر از "نیروی سیبری" بوده و بخش اکثرش از نواحی دارای تاسیسات زیربنایی لازم از پیش احداث شده خواهد گذشت.

یک نکته مهمی که گازپروم و سی ان پی سی الان دارند آنرا بررسی می کنند  موضوع پول قرارداد است. به گفته آلکسی میلر روسیه حاضر است محاسبات تحویل گاز به چین از طریق مسیر غربی را به پول ملی دو کشور انجام دهد. ولی به گفته اقتصاددانان بعید است که گازپروم مایل باشد بابت گاز یوان دریافت کند. نرخ آن وابسته به قیمت نفت است که به دلار فروخته می شود و از این رو محاسبات دلاری توام با ریسک کمتری است. فروش گاز به یوان هنگامی فایده داشت که مصرف یوان بالا می بود مثلا در ازای خرید تجهیزات ساخت چین، ولی هزینه های اصلی گازپروم برای ساخت تاسیسات زیربنایی به روبل است.

لیکن اقتصاددانان بر آن هستند که محاسبات به پول ملی چیز بدی نیست.  مثلا شرکت "گازپروم نفت" روسیه از آغاز سال جاری نفت خود را به مصرف کنندگان چینی به یوان می فروشد. "روس نفت"  هم  برای این کار تدارک می بیند و این یکی از شرط های ورود سرمایه گذاران چینی به پروژه تسخیر  چاه  "وانکور" است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала