انتقاد مدافعان حقوق بشر از فعالیت سرویس های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا

© AFP 2023 / Paul J. Richardsنماد سازمان امنیت ملی آمریکا
نماد سازمان امنیت ملی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عفو بین الملل" و Privacy International، سازمان های بزرگ مدافع حقوق بشر در جهان از فعالیت سرویس های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا به شدت انتقاد کردند.

آنها موضع خود را در گزارش مشترک ارائه شده به مناسبت دومین سالگرد آغاز انتشار افشاگری های ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا شرح دادند.
در این گزارش گفته می شود واشینگتن و لندن با وجود نکوهش جامعه جهانی به اجرای برنامه های جاسوسی خود ادامه می دهند. مدافعان حقوق بشر به این نکته جلب توجه می کنند که فعالیت سرویس های اطلاعاتی تا به حال پشت پرده سریت انجام می شود و خبرنگاران و محافل اجتماعی از امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه محروم هستند.

جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا - اسپوتنیک ایران
تمدید برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان

گزارش مشترک "عفو بین الملل" و Privacy International حاوی طرح هفت ماده ای اقدامات است که به عقیده مدافعان حقوق بشر با اجرای آن می توان به وضع فعلی بهبود بخشید. تدوین مقررات کار سرویس های اطلاعاتی، مسئولیت و جوابگویی کامل آنها در برابر پارلمان های کشور های خود و همچنین امکان محاکمه سرویس های اطلاعاتی در دادگاه مستقل و واقع بین در صورت بروز تخلفات و سوء استفاده ها مهم ترین نکات در این طرح اقدامات هستند.
در سند منتشره اظهارات اسنودن نقل می شود که گفت وضع در سیستم فعلی جاسوسی دولتی از مردم دارد به تدریج تغییر می کند. این افشاگر آمریکایی گفت:" ما با تصویب هر قانون جدید و با هر پیروزی در دادگاه ثابت می کنیم که واقعیات قوی تر از ترس هستند".
اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی اینترنتی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد آمریکایی ها نه فقط در کشور خود جاسوسی می کنند بلکه مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала