لاوروف: تدارکات برای تحویل اس ـ 300 به ایران جریان دارد

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر S-300
S-300 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد تدارکات برای تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی "اس ـ 300" به ایران جریان دارد و این سامانه ها به زودی به ایران تحویل داده خواهند شد.

وزیر امور خارجه روسیه به سوال خبرگزاری"اینترفاکس" در اینباره که آیا مساله تحویل اس ـ 300 در دیدار دو جانبه وزیران امور خارجه ایران و روسیه در مسکو مورد بحث قرار می گیرد پاسخ منفی داده و خاطرنشان ساخت تدارکات برای تحویل این سامانه ها به تهران ادامه دارد.
قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال 2010 " دمیتری مدودف" رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010 میلادی"، تحویل سیستم های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. دیرتر ایران به خاطر عدم تحویل "اس-300 " از شرکت روسی "روس آبارون اکسپورت " به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت نمود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز دوشنبه 13 آوریل با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سیستم های موشکی پدافند هوایی اس-300 را به ایران لغو کرد. بر اساس این حکم، تغییراتی در فرمان مورخ ماه سپتامبر سال 2010 وارد شده است که یکی از این تغییرات حذف نکته مربوط به تحویل سیستم های اس-300 است.
سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. سیستم "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала