گزارش و تحلیل

پیشرفت انرژی اتمی روسیه

© Photo / Rosatom/Nikita Bareyروس اتم
روس اتم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت " روس اتم" برای توسعه و گسترش جدی خارجی آماده می شود.

در حال حاضرمتخصصین اتمی روسی در کشورهای مختلف 29 واحد انرژی اتمی می سازند. و در آینده ای نزدیک تعداد این واحد ها به  64 عدد خواهد رسید.

این طرح ها در مسکو و در هفتمین اجلاس بین المللی " اتم اکسپو-2015" مطرح گردید. رئیس " روس اتم" سرگی کرینکو ،از  روندهای کلیدی نام برد که در انرژی اتمی جهان در سال های اخیر بسط و توسعه می یابند. این ها شامل امنیت بالای نیروگاه انرژی اتمی و تمدید " طول عمر" تاسیسات اتمی است. روسیه در این جهات موضع برتری خود در جهان را حفظ می کند. و همانطور که سرگی کرینکو اطلاع داد ، در روسیه آزمایشات فلز جدید برای محفظه رآکتور انجام شده است که عملکرد آنها را در حالت عادی بیش از 100 سال ضمانت می کند.

یک زمینه دیگر انرژی اتمی به تغییر مراکز جغرافیایی توسعه ی آن وابسته است یعنی از کشورهای توسعه یافته به سمت دول در حال توسعه جنوب شرقی آسیا ، آمریکای لاتین ، آفریقا و خاور میانه.

روس اتم امروز با هدف کشورهای آسیایی کار می کند. در هند این شرکت روسی در تابستان امسال دومین واحد نیروگاه اتمی کودانکول را افتتاح خواهد کرد. در پاییز سال 2014 روس اتم توافق با ایران را در خصوص ساخت 8 واحد انرژی امضاء کرد. این معاهده ی بزرگی در بازار اتمی جهانی طی سال های اخیر است.

روسیه برتری خود در توسعه فن آوری هسته ای را با دستاوردهای واقعی حفظ می کند. موسسه ی تحقیقاتی — علمی رآکتور های اتمی در دیمیتروگراد  ساخت رآکتورهای چند منظوره نسل آخر را شروع می کند.  آغاز به کار رآکتور در سال 2020 مد نظر است.

الکساندر توزوف ، رئیس این موسسه خاطر نشان کرد: " رآکتور جدید قویترین نوع ، رآکتورهای موجود ، طراحی شده و مجهز شده ، سریع و تحقیقاتی در جهان است. به عنوان مثال در فرانسه در آینده ای نزدیک رآکتور نسل +3 کار خود را شروع می کند و در آمریکا کلا کار در این زمینه متوقف شده است.

" برست  300" روسی ، رآکتور اتمی نوع مدار بسته نسل چهارم را معرفی می کند. رآکتورهای معمولی بر روی اورانیوم غنی شده ی سطح پایین کار می کنند درواقع پس از آن  ، ضایعات اتمی زیادی باقی می ماند که مشکل اکولوژیکی جدی را ایجاد می کند. در جهان 345000 تن پسماند اتمی انباشته شده است و از جمله 110000 تن در آمریکاست. در عین حال تکنولوژی تولید مجدد تنها در روسیه ، فرانسه و بریتانیا موجود است.

بقیه کشورها فقط سوخت مصرفی را ذخیره می کنند و استفاده موثر از رآکتور های هسته ای با این پرسش که با پسماندهای آن را چه کنیم ، متوقف می شود.

برای حل این مشکل روسیه استفاده از رآکتورهای سریع را پیشنهاد می دهد. رآکتورهای نسل چهارم قادرند انرژی هسته ای بدون پسماند تولید کنند. و این اتم کاملا صلح آمیز است. با وجود چنین رآکتوری ضایعاتی باقی نمی ماند که طی کارهای مشخص برای ایجاد سلاح هسته ای استفاده شود. بنابراین این نوع رآکتورها را می توان با آرامش صادر کرد.

همزمان با ساخت رآکتور جدید در شهر تمسک سیبری ، ساخت کارخانه تولید سوخت از ضایعات اتمی هم آغاز شده است.  بدین ترتیب با آغاز کار رآکتور نسل  چهارم " برست —300" برای آن اولین بارگذاری سوخت آماده خواهد بود.

طرح روسی مربوط به ایجاد انرژی اتمی ابتکاری ، " پروریو" نام گرفت. اجرای این پروژه باعث می شود که برخی از مشکلات جهانی مهم از حفظ پسماندهای هسته ای تا بحران انرژی پیش بینی شده حل گردد.

کارشناسان خاطر نشان می کنند که رآکتور روسی نسل جدید ، سطح بی سابقه ای از امنیت خواهد داشت. سانحه حتی در سطح بحرانی با خرابی ساختمان رآکتور و سقف محفظه ی آن ممکن نیست، به انفجار رادیواکتیوی، تخلیه ساکنین و ظهور مناطق آلوده به رادیواکتیو  منجر گردد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала