فشار نظامیان بر رسانه ها

© AP Photo / Patrick Semansky, Fileخودرو با نوشته ویکی لیکس
خودرو با نوشته ویکی لیکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشور این اسباب بازی جنگی گرانقیمت و فوق العاده خطرناک را در خاک خود تحمل نخواهد کرد.

نخست وزیر سابق اسکاتلند  از  نیروهای مسلح  بریتانیا  شدیدا انتقاد کرد و  اعلام داشت  که اسکاتلند دیگر  وجود  تسلیحات هسته ای در خاک خود را  تحمل نخواهد کرد.  قبل از صدور این اعلامیه، در بریتانیا جنجالی  در حول پایگاه  نیروی  دریایی  در « فاسلین»  درگرفت.  ویلیام ماکنیلی  مهندس  نیروی دریایی  گزارشی در باره  تخلفات جدی  در سیستم امنیت  در  زیردریایی های اتمی را منتشر کرد.  کریستینا هرافسون سخنگوی ویکی لیکس،  معتقد است که  نیروهای مسلح کشور رسانه ها را  وادار کردند افشاگری ماکنیلی را  نادیده بگیرند.

آلکس سالموند  نخست وزیر سابق اسکاتلند(که پایگاه زیردریایی های اتمی  بریتانیا در آنجا واقع است  و مجهز به موشک های  سیستم  « تریدنت»  هستند) اعلام  نمود که  اسکاتلند دیگر قصد ندارد  تسلیحات هسته ای را در خاک خود تحمل کند.

وی گفت: دولت انگلیس سخت دچار اشتباه می شود اگر  فکر کند  که به خاطر این آشغال گرانقیمت، مجلس،  حزب و یا کشور در آینده نیز  این اسباب بازی جنگی  گرانقیمت،  مضر و غیر قانونی و فوق العاده خطرناک  را در خاک خود تحمل خواهد کرد».

اتهامات  اعلام شده از  طرف ویلیام ماکنیلی  در باره  زیر دریایی های اتمی چنین واکنش  شدیدی را موجب شد. او در « ویکی لیکس» گزارش مشابهی را منتشر کرد که در آن  در باره  تخلفات در  سیستم امنیت  زیردریایی  های اتمی بریتانیا   تعریف می شود.

 در این سند آمده است  که این  زیردریایی ها  بخوبی تحت محافظت قرار ندارند  و در آنها سیستم  جستجوی  بدنی  ملوانان و بار وجود ندارد.  بخش اعظم  تجهیزات درست کار نمی کنند  و  معلوم نیست آیا می توان بدون عواقب موشک را پرتاب را کرد یا خیر.  افشاگر همچنین  اعلام نمود  که  ملوانان جایگاه موشک های هسته ای را به  سالن ورزش مبدل کردند.

به گفته مقامات، آنها  در رابطه با اتهامات  ماکنیلی، بازرسی های  مربوطه را انجام دادند و هیچگونه  نقض مقررات کاری  به ثبت نرسید.

در این میان،  اعلامیه جنجالی  مهندس زیر دریایی  در رسانه های بریتانیا آنطور که باید و شاید است بازتاب نیافت.   جولیان آسانژ، بنیان گذار ویکی لیکس  معتقد است که  وزارت دفاع  کشور  به آنها هشدار داده بود.  « عجیب است که رسانه ها  در اینباره سکوت  اختیار می کنند.  به حدس ما، نظامیان  هشداری در باره  عدم افشای  مسأله  مرتبط با  تسلیحات هسته ای  سیستم « تریدنت» را  منتشر کردند».

 به گفته  کریستینا  هرافسون، نماینده  ویکی لیکس — اگر این دستور از بالا نیست، پس رسانه های  بریتانیا  صاف و ساده  چنین اعلامیه مهمی را نادیده می گیرند.  « آنها  به خود زحمت ندادند با دقت  به بررسی  جزئیات  گزارش ماکنیلی  کارمند متخصص زیر دریایی   بپردازند.  بعید می دانم  که موضع لندن  در باره این مسأله  نگرانی  ملت اسکاتلند  را  کمتر کند که مجبور هستند  پهلو به پهلوی  خطر بالقوه زندگی کنند.  امیدوارم رسانه ها آستین ها را بالا بزنند و به  مطالعه  دقیق و همه جانبه این مسأله بپردازند.  دولت  با توجه به شواهد موجود سعی می کند  ما را گمراه سازد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала