اتمگران مطرح جهان، آینده این رشته را در مسکو بررسی می کنند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر Sixth ATOMEXPO International Forum in Moscow
Sixth ATOMEXPO International Forum in Moscow - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مسکو "اتم اکسپو 2015" یکی از بزرگترین همایش های بین المللی اتمی آغاز بکار کرد.

نمایندگان شرکت های بین المللی، دولتی و اجتماعی و خبرگان عمده صنایع اتمی وارد مسکو شده و در نمایشگاه و کنگره اختصاصی تحت عنوان "انرژتیک اتمی — انگیزه پیشرفت اجتماعی- اقتصادی است" شرکت خواهند کرد.

گئورگی تیخومیروف رییس دانشکده فیزیکی- فنی دانشگاه علمی — پژوهشی هسته ای  "می فی"  گفت: "در زمان ما انرژتیک هسته ای دو مساله اصلی  دارد: کادر و فناوری دفن زباله های هسته ای دارای  نیمه عمر   چند صد سال و بیشتر است".

وی ادامه داد: "پول بخش ترکیبی مهم زندگی امروزی است و بچه های عاقل می توانند از طرق متفاوتی  پول در آورند.  یک برنامه نویس می تواند در بانک و یا در واحد شرکت دولتی "روس اتم" کار کند. اگر حقوقش در بانک بالاتر و مسئولیت کمتر از کار با فناوری های هسته ای باشد وی مسلما به بانک می رود. از این رو در بسیاری کشور ها مساله کمبود کارشناسان در واحد هایی که از فناوری های هسته ای استفاده می کنند   آشکارا  احساس می شود.

مساله دوم — زباله های رادیواکتیو است. در پاره ای از کشور ها  پروژه هایی تهیه می شوند و چاه ها کنده می شود و دستگاه های آزمایشی ساخته می شود برای تبدیل زباله  ها به مواد دارای عمر کوتاه تر تا رادیواکتیویته و سمی بودن این زباله ها تقریبا در طول صد سال کاهش یابد. ما الان می توانیم این مواد را در طول صد سال نگه داری کنیم و در آینده نزدیک به توسعه انرژتیک سریع ای خواهیم پرداخت و خواهیم توانست این زباله ها را یا تا آخر بسوزانیم و یا آنها را در چاه های عمیقی که ایزولاسیون آنها را تضمین کنند دفن کنیم و مساله انباشتن آنها عملا حل خواهد شد.

صنایع اتمی نه تنها انرژتیک بلکه پزشکی هسته ای هم هست. امروز در همه کشور های پیشرفته به گستردگی از پزشکی هسته ای بهره گیری می شود. مثلا در آلمانی که در چشم انداز دراز مدت تصمیم گرفته از انرژتیک هسته ای صرف نظر کند. در زیرزمین های درمانگاه های اروپا و آمریکا هزار ها دستگاه شتاب دهنده قرار دارند. آنها دارو های رادیواکتیو کوتاه عمر جهت تشخیص و درمان بیماران را تولید می کنند.

به عقیده تیخومیروف آینده فناوری های هسته ای شامل انرژتیک هسته ای لا اقل 100 — 200 سال نزدیک است. او گفت: "شاید بعد از 100 سال ما چیز منحصر بفرد تری را پیدا کینم ولی از رادیواکتیویته عدول نخواهیم کرد زیرا خورشید هم با رادیواکتیویت مربوط است. و در باره انرژتیک هسته ای دلم می خواهد باور کند که در آینده بعلاوه رآکتور های حرارتی که الان پایه پارک رآکتور ها را تشکیل می دهند رآکتور های سریعی نیز به کار انداخته شوند و کاربرد آنها ذخایر سوخت هسته ای روی زمین را صد برابر افزایش خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала