گزارش و تحلیل

واشنگتن مشکل فلسطین را با برنامه ی هسته ای ایران مخلوط می کند

© AFP 2023 / Abbas Momaniفلسطین
فلسطین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آمریکا به فلسطین قول داد که پس از رفع مشکل هسته ای ایران به حل و فصل درگیری آنها با اسرائیل بپردازد.

رامی حمدالله ، نخست وزیر دولت خودمختار ملی فلسطین در این رابطه اطلاع داد.

نخست وزیر بیان داشت که هم وطنان برای از سرگیری مذاکرات با وقفه ی یک ساله در صورت وجود چهارچوب های جدید روند صلح آماده می شوند یعنی قطع نامه ی شورای امنیت سازمان ملل متحد که مدت زمان مشخصی را برای خاتمه ی اشغال اسرائیلیان و مشارکت فعال دول بزرگ به عنوان ضمانت اجرای اسناد مذکور دارد.

 حمدالله بیان داشت: "ابتکارعمل فرانسه در هماهنگی با آمریکا است و آنها در خصوص چهارچوب موقت می گویند. ممکن است قطع نامه سازمان ملل متحد تصویب شود که مدت زمان اتمام اشغال و ایجاد دولت در مرزهای سال 1967 را مشخص می کند. اگر این قطع نامه ظاهر شود ما مطمئنیم که می توانیم به مذاکره بازگردیم.  "  وی تاکید کرد که فلسطینی ها می خواهند آخرین مهلت را سال 2017 ببینند.

نخست وزیر گفت: " ما بیانیه ی مشخصی را از ایالات متحده دریافت کردیم درخصوص اینکه پس از معاهده ی ایران آنها مذاکرات بین ما و اسرائیل را از سر می گیرند. ما روی آمریکایی ها حساب کرده و مطمئنیم که آنها بر وعده خود وفادارند." یادآوری می کنیم که دستیابی به توافق شش دولت بزرگ با ایران در خصوص برنامه ی هسته ای در تابستان امسال خواهد بود. اما این سوال بروز می کند: چه ارتباطی بین مشکل فلسطینی ها و برنامه ی هسته ای ایران وجود دارد؟ در جستجوی پاسخ رادیو اسپوتنیک به صباح زنگنه ، مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران و کارشناس مشهور در زمینه ی خاور میانه مراجعه کرد. او به خبرنگارما ایوان زاخاروف گفت:

شاید فلسطین و برنامه ی هسته ای ایران چیزهای مشترکی داشته باشند. برای حل هر دو مداخله خارجی از طرف سازمان ملل متحد و " دول بزرگ" لازم است یعنی آن کسانی که در روند مذاکرات مربوط به پرونده ایران در گروه 5+1 جای گرفتند. حمدلله گفت: " قطع نامه ای که در آن سازمان ملل متحد درخواست خروج اسرائیل و ایجاد دولت را مطرح می کند باید توسط دول بزرگ حمایت گردد. در غیر اینصورت این فقط یک کاغذ است. " فعلا فقط می توانیم امیدوار باشیم. صباح زنگنه می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала