فروش یکصد هزار تن محصولات دریایی ایران به روسیه

© Sputnik / R.Mangasaryan /  مراجعه به بانک تصاویر فروش یکصد تن محصولات دریایی ایران به روسیه
فروش یکصد تن محصولات دریایی ایران به روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران آماده است یکصد هزار تن محصولات دریایی خود را به بازار روسیه ارسال کند. این رقم، کل صادرات کنونی ایران را تشکیل می دهد.

روش های توسعه بعدی همکاری ها میان مسکو و تهران پس از لغو تحریم های بین المللی و مساله مذاکرات ایران روی سرمایه گذاری های جدید اروپا در شاخه های دیگر مورد توجه است. سید حسن صالحی مدیر سازمان شیلات و آبزی پروری ایران در گفتگو با پالینا چرنیتسا و تاتیانا کالمیکووا خبرنگاران ریانووستی به شرح این مساله می پردازد.

آقای صالحی، حجم واقعی فروش محصولات دریایی به بازار روسیه در حال حاضر چقدر است؟

سازمان شیلات وابسته به وزارت ایران در سال گذشته به طرف روس پیشنهاد همکاری با 18 شرکتی را داد که انواع محصولات دریایی را به کشورهای اروپایی صادر می کنند. این شرکت ها کارامد بوده و استانداردها را رعایت می کنند. روسیه هیاتی را به ایران اعزام کرد که در میان آنها نمایندگان کنترل دامی نیز حضور داشت و نمایندگان روس از این شرکت ها بازدید کردند. پس از سفر به ایران، طرف روس اجازه همکاری با این 18 شرکت را داد تا محصولات را وارد کنند.

Уборка урожая зерновых в Калининградской области - اسپوتنیک ایران
معامله تهاتری غله در برابر گوشت، ماهی و پنیر بین روسیه و ایران

امسال برخی انواع ماهی قزل¬آلا و میگوهای ایرانی به روسیه صادر شده اند. شرکت های تجاری روسیه به ایران آمده اند و توافق نامه ای برای فروش بیش از 10 هزار تن محصولات مختلف دریایی امضا کرده اند. می توان با اطمینان گفت که امسال تنوع محصولات صادراتی از ایران به بازار روسیه بیشتر خواهد شد.
صادرات از اوایل ژوئن آغاز می شود. با احتساب اینکه روسیه بازار جدیدی برای ایران می باشد، اگر این قرارداد به اجرا درآید، گام مهمی برداشته شده است.

آیا ایران می خواهد حجم صادرات به روسیه را افزایش دهد؟ آمادگی ایران تا چه حجمی از محصولات است؟

ما امیدوار هستیم که امسال محصولات بیشتری بفرستیم، از جمله انواع میگو، ماهی قزل آلا، تن ایرانی و دیگر انواع ماهی های خلیج فارس که می توان به بازار روسیه ارسال کرد. من اطمینان دارم که خریداران روس راضی خواهند بود. ایران هر سال بیش از یکصد هزار تن محصولات دریایی صادر می کند. برای ما اکنون بازار روسیه در اولویت قرار دارد. با احتساب اینکه ایران و روسیه همسایه هستند، ما آمادگی داریم که در حجم مورد تقاضا از سوی روسیه محصولاتمان را ارایه کنیم.

بنابراین صحبت از تمام یکصد هزار تن است؟

بله، ما آمادگی داریم. ما آماده ایم تا تمام حجم موجود را برای روسیه ارسال کنیم. ما امیدوار هستیم که به زودی میگوهای خلیج فارس را به تمام مغازه های مسکو و دیگر شهرهای روسیه ارسال کنیم.

آیا مساله بازدید از مسکو با شرکای روس شما مطرح شده است؟

طی امسال ما با نمایندگان آژانس فدرال شیلات روسیه دیدار داشتیم. اما در جریان سفر، بیشتر روی مساله مطالعاتی و علمی گفتگو کردیم. موضوعات تجاری بحث نشد. زیرا بخش تجاری بین دولت ها توافق شده بود و همه چیز در دست تجار است. ما از طرف خودمان (از طرف دولت) کارمان را انجام می دهیم. من فکر می کنم که اگر تجار بین خود به توافق برسند، هیچ مشکلی نخواهد بود.

مرغ و لبنیات ایرانی در روسیه - اسپوتنیک ایران
مرغ و لبنیات ایرانی در روسیه

اگر از طرف روسیه تقاضا باشد، آیا نیاز به توافق جدید دولتی نیاز هست؟

خیر. توافقات بین دولت ها انجام گرفته، حال همه چیز بسته به تجارت ایران و روسیه است. در مذاکرات ما، مقدار صادرات را محدود نکردند.

در خصوص رعایت بهداشت و سلامت چه تصمیماتی گرفته شده؟ در صورت افزایش حجم صادرات آیا نیازی به توافقات جدید وجود دارد؟

نه، توافق جدیدی لازم نیست، همه چیز آماده است.

در دیدار طرف ایرانی با همکاران روس در مسکو، موضوع همکاری های علمی مطرح شد. چه طرح های مشترکی بین ایران و روسیه در این حوزه آماده می شود؟

یکی از طرح های کلیدی که مورد بحث قرار گرفت، بحث حفظ ظرفیت دریای خزر، تولید انواع ماهی های قیمتی خاویاری بود. ما در این حوزه و دیگر حوزه ها، به تدوین طرح های علمی خواهیم پرداخت.
ما توافق کردیم که تا پایان سال یک کنفرانس علمی با حضور تمام کشورهای حاشیه خزر در روسیه برگزار شود. توافق شد که سال آینده نیز یک نشست با موضوع گسترش موجودات تهدید کننده زندگی ماهی های خاویاری در ایران تشکیل شود.

پس از برداشته شدن تحریم ها از ایران، ظرفیت ها تا چه اندازه افزایش خواهد داشت، آیا پیش بینی هایی در این رابطه صورت گرفته؟

اگر تحریم ها را برداریم، ظرفیت برای سرمایه گذاری در توسعه این بخش بالا می رود. این مساله با توسعه تولید خاویار نیز در ارتباط قرار دارد. طبیعی است که با افزایش سرمایه، تجارت هم بیشتر می شود، از جمله تجارت با روسیه.

شرکت های غربی و از جمله شرکت های امریکایی نیز مذاکراتی مقدماتی در خصوص افزایش همکاری ها انجام داده اند؟

بله، ما مذاکراتی نیز با چند کشور اروپایی داشته ایم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала