کمبود مرد در تاجیکستان

© Sputnik / Alexey Kudenkoدختران تاجیک در شهر دوشنبه
دختران تاجیک در شهر دوشنبه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاستمدار مشهور اپوزیسیون به « چند همسری» متهم شده است.

در تاجیکستان رسیدگی به پرونده چند همسری جریان دارد. جالب آن است که  سیاستمداران و تاجران  معروف کشور  چهره های این قضیه هستند. عالم فصح الدینوف، خبرنگار ما از «دوشنبه» گزارش  می دهد.

در هفته گذشته بررسی یک پرونده جنجالی دیگر  در تاجیکستان به پایان رسید.  دادگاه منطقه ای پایتخت تاجیکستان به بررسی  پرونده ای در باره  سعید ابراهیم  نظر  مشاور  رهبر حزب «  احیای اسلامی» تاجیکستان  پرداخت.  سیاستمدار مشهور  اپوزیسیون به « چند همسری»  متهم شده است.  او باید جریمه ای  به میزان 10 هزار  دلار بپردازد.  در جریان بازرسی معلوم شد  که  سعید ابراهیم  بطور همزمان با 4 زن زندگی می کرد  و فرزندانی هم دارد.  در برنامه تلویزیونی  که  27 ماه مه  سال 2015 میلادی نشان داده شد    عضو حزب « احیای اسلامی» به « چند همسری» اعتراف کرد.  سعید ابراهیم  یکی از معتبرترین  اعضای حزب  « احیای اسلامی» تاجیکستان است. در ماه اوت سال 1990 میلادی  او شرکت کننده کنگره حزب « احیای اسلامی» تاجیکستان بود  و پس از جنگ داخلی،  بارها نامزدی خود برای شرکت در انتخابات نمایندگان مجلس را اعلام کرد.

 شایان ذکر است  که  این ماجرا اولین ماجرا از این نوع نیست.  یکسال و نیم پیش پرونده مشابهی بر علیه  زید سعیدوف  موسس  حزب « تاجیکستان نو» که در کشور به ثبت نرسیده است تشکیل شد که متهم به زندگی با چهار زن  بطور همزمان شده بود.  اکنون سیاستمدار و  الیگارش بزرگ تاجیکستان در ازای  این جرم و دیگر جرایم در حال گذراندن دوره  حبس  در زندان است.

ماده 170 قانون جزایی  تاجیکستان  به «چند همسری» اختصاص  دارد. اما معلوم نیست چرا شهروندان کشور و از جمله شخصیت های  مشهور  این ماده قانونی را نادیده می گیرند.

زیبا شریفووا  نماینده «  اتحادیه  زنان — حقوقدانان  تاجیکستان» در این خصوص گفت: مطابق با این قانون،  داشتن دو و یا چند همسر  و زندگی مشترک با آنها  جریمه ای به میزان  یک تا 2 هزار  حداقل  دستمزد  و یا حبس  تا دو سال را در پی دارد.  حداکثر مجازات  تا 5 سال حبس است.  در تاجیکستان « چند همسری» جنایت است. اما زنان زیادی  بالاجبار  با این موضوع  مواجه می شوند.  بعضی از آنها،  حتی  زنان ثروتمند  به ما مراجعه می کنند. آنها سوال می کنند  که چطور می توانند  دارایی مشترک را تقسیم کنند. ما به آنها می گوئیم که ازدواج رسمی فقط آن ازدواجی  به حساب می آید که در دفتر ثبت ازدواج به ثبت رسیده باشد.

در تاجیکستان  طی 2 سال اخیر  بیش از 100 پرونده « چند همسری» تشکیل شده است.  اما  در جامعه کارشناسی گفته می شود که اگر  مقامات  توجه عمیقتری به این موضوع بکنند،  ارگان های دادرسی باید برای بررسی تمام  پرونده ها شب و روز کار کنند.  ناظران می گویند که چند همسری رواج دارد، اما این پدیده بخوبی پنهان می شود.  جامعه شناسان در توضیح علت آن از سنن دینی و کمبود مرد نام می برند.  تعداد زیادی از  جوانان پس از پایان مدرسه برای کار به کشورهای دیگر می روند  و بدین ترتیب انتخاب  همسر سخت تر می شود.

در تاجیکستان  چند سال است که موضوع قانونی کردن « چند همسری»  بررسی می شود. افراد مذهبی  طرفداران   این ایده هستند و معتقدند که « چند همسری» بک یک پدیده عادی مبدل می شود و بهتر است به صورت قانونی به ثبت برسد تا از حق  زنان دفاع شود.  مطابق با آخرین  نظرسنجی  اجتماعی  یک سوم ساکنان کشور خواهان قانونی کردن « چند همسری» هستند.  مخالفان آنها پیرو  موازین  سکولار هستند. آنها معتقدند که قانونی کردن « چندهمسری»  جامعه را به دوران  قرون وسطی واپس می زند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала