دیده بان حقوق بشر : ائتلاف در عملیات یمن از بمب های خوشه ای استفاده می کند

© REUTERS / Khaled Abdullahهیومان رایتس واچ: ائتلاف در عملیات یمن از بمب های خوشه ای استفاده می کند
هیومان رایتس واچ: ائتلاف در عملیات یمن از بمب های خوشه ای استفاده می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر موسوم به "دیده بان حقوق بشر" اعلام کرده است ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حملات هوایی خود به یمن بمب های خوشه ای به کار می گیرد.

بمب ها یا مهمات خوشه ای به انواع وسایل انفجاری گفته می‌شود که در اثر یک انفجار اولیه تعداد زیادی از مهمات کوچک ‌تر را در منطقه انفجار پخش می ‌کنند تا پس از گذشتن مدتی از وقوع انفجار اول منفجر شوند. مهمات خوشه ‌ای در مقایسه با مهمات معمولی با پراکندن تعداد زیادی از بمب‌های کوچک ‌تر بر منطقه وسیع ‌تری تاثیر می‌گذارند. این بمب ها می تواند در مساحتی وسیع به اندازه یک زمین فوتبال پخش شوند و هر کسی که در این فاصله از محل بمباران حضور داشته باشد، کشته یا زخمی می شود.

مدافعان حقوق بشر می گویند تصاویر و نوار های ویدئویی و اسناد دیگری در اختیار دارند که ثابت می کنند ائتلاف در عملیات خود علیه کشور یمن و به ویژه در حملات هفته گذشته از مهمات خوشه ای استفاده کرده است. به گفته آنها، کاربرد این نوع سلاح باعث شده است که تعداد زیادی از افراد غیر نظامی از جمله کودکان کشته شوند.
یکی از نمایندگان "دیده بان حقوق بشر" در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "روسیه امروز" گفت: "ما تصاویر و مدارکی در اختیار داریم که دست کم پنج مورد استفاده از بمب های خوشه ای در یمن را ثابت می کند. همه این موارد در استان صعده در نزدیکی محلات مسکونی ثبت شده اند".

لازم به یادآوری است کاربرد مهمات خوشه ای بر اساس معاهده مورد امضای 116 کشور مورخ سال 2008 ممنوع است اما عربستان این معاهده را امضا نکرده است.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала