گزارش و تحلیل

افزایش تولید مواد مخدر

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaکشت خشخاش در افغانستان
کشت خشخاش در افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقدار تولید مواد مخدر در افغانستان 50 بار بیشتر شده است .

 به گزارش  سرویس فدرال  کنترل بر  گردش مواد مخدر  روسیه،  تولید مواد مخدر در افغانستان  از زمان آغاز عملیات جنگی آمریکا در افغانستان 50 بار افزایش یافته است  که این روند همچنان ادامه دارد.

ویکتور ایوانوف رئیس سرویس فدرال کنترل بر گردش مواد مخدر  روسیه گفت: «   مقدار تولید مواد مخدر  در افغانستان  از زمان آغاز عملیات  نظامی آمریکا به نام « آزادی پایدار»  در روز 7 ماه اکتبر سال 2001 میلادی،  50 بار بیشتر شده است که مسأله  بزرگی برای اورآسیا و آسیای مرکزی است».

بنا به  اطلاعات این سازمان ، مزارع زیر کشت خشخاش  در افغانستان در سال 2014 میلادی  یکبار دیگر به سطح رکورد  در  کل تاریخ کشور رسید و  224 هزار هکتار  زیر کشت خشخاش رفت.« کارشناسان مشهور  جهان  عقیده یکسانی در این خصوص ابراز می کنند. به اعتقاد آنها  با حفظ  موضع کنونی  جامعه جهانی، افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان ادامه خواهد یافت».

سازمان همکاری شانگهای  می تواند نقش کلیدی در  احیای  اقتصاد افغانستان در  شرایط کنونی ایفا کند.  باید از قدرت بالقوه  این سازمان برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر  از افغانستان استفاده کرد. ژنرال خدایداد وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در سال های 2010-2008 در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک دری» در این خصوص گفت:

شایان ذکر است که هر چه بیشتر زنان و بچه ها به تجارت مواد مخدر در افغانستان کشانده می شوند. آمار  غم انگیز  این موضوع را به ثبت می رساند. وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اطلاع داد که در کشور رسما 1 میلیون و 600 هزار معتاد به مواد مخدر به ثبت رسیده است. تحقیقاتی که از سال 2012 تا 2014 میلادی  انجام شد گویای آن بود  که تقریبا  یک سوم از آنها زنان و بچه ها هستند.

گروه شمار معتادان — جوانانی هستند که برای پیدا کردن  به خارج از کشور می روند. محمد ناصر شریفی رئیس بخش کاهش تقاضای مواد مخدر وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در مصاحبه با « سپوتنیک دری» گفت که « یکی از این معتادان برایم تعریف کرد که هنگام  سفر به ایران برای آرامش طولانی بعد از کار سخت  دائما ماری جوآنا استعمال می کرد  و بتدریج نتوانست بدون آن سر کرد».

بهر حال، همسایگان افغانستان نه تنها از سیل معتادان  افغانی بلکه از قاچاق مواد مخدر رنج می برد. پیر محمد ملازهی، کارشناس بین الملل و کشورهای (پاکستان و هندوستان و افغانستان و شبه قاره هند)در مصاحبه  با رادیو « سپوتنیک پرشین» در این خصوص چنین گفت:

آیا این مسأله برای  کشورهای همسایه و ایران خطرناک است؟

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала