شرکت گازپروم قصد ندارد قرارداد با فیفا را فسخ کند

© Sputnik / Alexey NikolskyRussia's President Vladimir Putin (R) and FIFA President Joseph Blatter
Russia's President Vladimir Putin (R) and FIFA President Joseph Blatter - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با وجود انتخاب مجدد سپ بلاتر به مقام رییس فیفا انتقاد سازمان های اروپایی فوتبال از او تمام نمی شود و ادعا می شود که او اعتماد خود را از دست داد.

سیاستمداران و مسئولان فوتبال تشکیل سازمان جدید فوتبال بدون فیفا و بلاتر را پیشنهاد کردند.

گراف آلکساندر لامبسدورف نائب رییس پارلمان اروپا از اتحادیه های اروپایی فوتبال دعوت کرد که از فیفا خارج شده و فدراسیون جهانی فوتبال را تشکیل دهند. وی در مصاحبه با هفته نامه آلمانی "ولت آم زونتاگ" گفت: پس از انتخاب دوباره بلاتر اتحادیه های اروپایی فوتبال باید بالاخره به نتیجه برسند". به عقیده او اتحادیه های دارای بهترین تیم ها باید گرد هم آمده و فدراسیون خود را تشکیل دهند.

لامبسدورف  می گوید: "مهم نیست جام فوتبال چه نامی داشته باشد جام فیفا و یا قهرنانی سراسر جهان. فقط یک عامل قطعی است و آن این  که دوستداران می خواهند بازی قوی ترین تیم ها به سرپرستی یک سازمان جدی و فاقد جنجال ها را تماشا کنند".

به عقیده لامبسدورف مساله این است که فوتبال با کیفت و پول های گزاف در اروپا و آمریکا متمرکز شده ولی  اکثر آرای فیفا در آفریقا و آسیا باقی مانده. او گفت: "اگر 5 کشور عمده فوتبال اروپا — آلمان، انگلیس، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا اعلام کنند که آماده اند پایه سازمان جدید جهانی را تشکیل دهند، ایالات متحده، ژاپن و استرالیا بزودی به آنها خواهند پیوست و پیوستن آرژانتین و برزیل به آن سازمان به معنای فروپاشی ورزشی و پولی فیفای بلاتر خواهد بود".

پوتین: آمریکا دررابطه با فیفا همان روش های استفاده شده برای آسانژ و اسنودن را به کار می برد - اسپوتنیک ایران
پوتین: آمریکا دررابطه با فیفا همان روش های استفاده شده برای آسانژ و اسنودن را به کار می برد

لامبسدورف یگانه کسی نیست که بخاطر سرنگونی بلاتر از تخت فوتبال بر خاسته است. انگلیسی دیوید گیل از اشغال جای خود در کمیته اجرایی فیفا امتناع کرد. وی در زوریخ گفت: "برای من این، گام آسانی نبود. ولی حوادث جنجالی وحشتناک سه روز اخیر مرا متقاعد کرده که در زمان رهبری کنونی فیفا نباید مقام رسمی را در کمیته اجرایی  اشغال کرد. او رییس سابق " منچستر یونایتد" است و قرار بود جای معاونت انگلیس در کمیته اجرایی را اشغال کند. معلوم نیست که بجای او کی باشد.

نظر خواهی دوستداران فوتبال نشان می دهد که وجهه بلاتر بشدت مدخوش شده. اکثر آلمانی ها گفتند که رییس فیفا باید بخاطر جنجال فسادی برود. 76 درصد پرسش شدگان از طرف انستیتوی "امنید" انجام شده به سفارش "بیلد آم زونتاگ" عقیده مربوطه را اظهار کردند. فقط 11 درصد عقیده خلاف این را داشتند. 63 درصد آلمانی ها گفتند که سو استفاده ها در فیفا ضربه شدیدی به فوتبال وارد کرده است. 47 درصد از آلمانی ها فیفا را یک سازمان جنایی دانستند.

جنجال فسادی بروز کرده در فیفا موجب خشم و انزجار شرکت های حامی فیفا شده و چند شرکت آمادگی پاره کردن مناسبات با آن سازمان را اعلام کردند. "ویزا" اوپراتور بزرگ معاملات پولی از فیفا بشدت انتقاد کرده درخواست نمود که فیفا " برای برطرف کردن مسایل اقدام های سریع و تعویق ناپذیر را انجام دهد".

نماینده رسمی شرکت روسی "گاز پروم"  از میان عمده حامیان  فیفا تاکید کرد که موقعیت مربوط به فیفا بر توافقی در باره  حمایت آن از فیفا هیچ تاثیری نگذاشته است. در 2013 آلکسی میلر رییس گازپروم و بلاتر توافق امضا کردند که مطابق آن گازپروم از وضع شریک رسمی مسابقاتی برخوردار شد که در روسیه در سال های 2015- 2018  برگزار خواهد شد. جام جهانی 2018 نیز از جمله آنها است.

با وجود اینکه هیچ اتهامی علیه بلاتر اقامه نشده رسیدگی دست داشتن وی در فساد ادامه دارد. به نوشته "ساندی تایمز" چاپ انگلیس از او و 9 کارمند دیگر فیفا ممکن است بزودی در پلیس سوئیس بازپرسی شود. موضوع دیدار با بازجویان باید پرونده ها در باره تخلفات مربوط به گزینش کشور های میزبان جام های جهانی سال 2018 و 2022  باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала