برنامه شنود دست جمعی در آمریکا متوقف شده

© Fotolia / Viktor GmyriaНаушники
Наушники - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شب اول ژوئن قانون آمریکا بنام "سند میهن پرستانه" که هدفش شنود شهروندان بود اعتبار خود را از دست داد.

قانون گذاران آمریکا در جلسه خارج از نوبت 31 مه در مورد "سند آزادی" بحث های پرشوری داشتند. هدف این سند تمدید اعتبار برخی بند های "سند میهن پرستانه" بود. مطلب سر جمع آوری دست جمعی داده های  آمریکایی ها در باره مکالمات تلفنی شان است. سایت "راشیا تودی" اطلاع داد که در جریان بحث های گرم، سناتور ها نتوانستند در باره مدت اعتبار بند 215 "سند میهن پرستتانه" به توافق برسند که به سرویس های ویژه اجازه شنود شهروندان می داد.

حالا عملکرد برنامه های جاسوسی از طرف آژانس امنیت ملی آمریکا تا زمانی که  تصمیم مربوطه سنا پذیرفته شود متوقف شده. هنگام بحث ها تعدادی از سناتور های در دفاع از تمدید قانون گفتند که به برکت آن سرویس های ویژه توانستند از چند عمل تروریستی پیشدستی کنند. دیگران طلب کردند که شهروندان آمریکا از پیگرد آن سرویس ویژه رها شوند.

در نتیجه سنا به درخواست سناتور راند پال مخالف دوآتشه قانون موعد رایگیری را موکول به بعد کرد.

کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا و افشاگر اسرار - اسپوتنیک ایران
برنامه شنود تلفنی توسط دادگاه آمریکا غیرقانونی اعلام شد

دولت پرزیدنت باراک اوباما هم اینک از سنا دعوت کرد که دو باره قانونی را بررسی و تصویب کند که به سرویس های ویژه آمریکا مجددا امکان جمع آوری گسترده داده ها در باره شهروندان را بدهد. خبرگزاری "ریا نووستی" روسیه متن اعلامیه مربوطه کاخ سفید را متشر کرده که در آن آمده است: "امروز سنا گام مهم ولی دیرهنگامی را برداشته است. ما فرا می خوانیم که این زمان بینابینی و فاقد مسئولیت بی فعالیتی قانون هر چه زود تر سپری شود. در شرایط  بحرانی برای امنیت ملی برخی سناتور ها باید منافع خود را کنار گذاشته و به اعمال سریعی دست بزنند".

پیشنویس اول "سند میهنپرستانه" بزودی پس از عمل تروریستی 11 سپتامبر پذیرفته شد و در 2011 باراک اوباما سه راستای کلیدی  آنرا تمدید کرد: شنود جزئی، بازبینی اسناد دفاتر و پیگرد تروریست های منفرد.

در 2013 دولت آمریکا یک تعداد متمم ها را ارایه کرد که در پی آنها  برنامه های شنود  معتبر باقی مانده، ولی امکانات سرویس های ویژه در تجسس  داده ها در باره زنگ ها در اینترنت تا اندازه ای کاهش یافت. پیرامون این قانون در سنا مبارزه در گرفت.

مخالفت با این  قانون هنگامی بروز کرد که ادوارد اسنودن مامور سابق سرویس امنیت ملی و سیای آمریکا موجودیت برنامه های محرمانه شنود مخابرات الکترونیک، شامل عملا کل آمریکایی ها را افشا کرد.

هدف رسمی قانون، مبارزه با تروریسم است. در درجه اول مبارزه با تروریست های منفردی که به دلخواه خود عمل می کنند و نیاتشان ممکن نیست از پیش معلوم شود.

در مطالب توضیحی این قانون گفته شده که جمع آوری داده های تلفنی به معنای مشخص کردن شماره تلفن های ورودی و خروجی، زمان و محل و طول مکالمات است. محتوای مکالمات جزو شنود نیست. لا اقل مقام ها ادعا می کنند که قصد ندارند آمریکایی ها را دایما بصورت آنلاین استراق سمع کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала