گزارش و تحلیل

حرکت اوکراین به سمت استانداردهای ناتو

© REUTERS / Gleb Garanichحرکت اوکراین به سمت استانداردهای ناتو
حرکت اوکراین به سمت استانداردهای ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوکراین قصد ندارد در آینده ای نزدیک در خواست عضویت در ناتو را مطرح کند، درعین حال می خواهد آماده سازی برای رسیدن به استانداردهای اتحادیه را آغاز نماید.

دیروز در کیف در جریان کنفرانس" اوکراین — ناتو: همکاری برای اروپای آزاد و متحد" نماینده ی وزارت امور خارجه ی اوکراین الکسی ماکایف این مطلب را عنوان نمود. عصر دیروز رئیس جمهور پترو پروشنکو استراتژی ملی امنیت کشور را امضاء کرد که نزدیکی به ناتو و اتحادیه ی اروپا را مد نظر دارد.

پیش نویس استراتژی جدید در آغاز ماه آوریل توسط دبیر شورای امنیت ملی و دفاع الکساندر تورچینوف مطرح شد. او اطلاع داد که اوکراین " تهدید اصلی سیاست تهاجمی روسیه را همراه دارد." تهدیدات دیگر ، رشوه خواری ، سیستم ناکارآمد اداره حکومت و بحران اقتصادی هستند. مقامات اوکراین به گفته ی تورچینوف ،  هدف خود را حل تمامی این مشکلات و رسیدن به سطح جدیدی از توسعه تا سال 2020 قرار داده اند.

در این زمان ، دبیر شورای امنیت روسیه نیکلای پاتروشف بیان داشت که طرف روسی احساس نگرانی می کند از اینکه اوکراین سیاست روسیه را تهدید اصلی برای امنیت ملی خود می شمارد و اولویت های توسعه اش عضویت در ناتو است. وی خاطر نشان نمود که در مسکو با دقت اسناد را بررسی می کنند تا تهدیدات احتمالی برای منافع ملی روسیه را ارزیابی و تحلیل نمایند.

تعداد افراد ناراضی از فعالیت پوروشنکو در اوکراین بیش از 50% است - اسپوتنیک ایران
نظرسنجی: تعداد افراد ناراضی از فعالیت پوروشنکو در اوکراین بیش از 50% است

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور اوکراین اطلاع داد که جهات اصلی سیاست دولتی در زمینه ی امنیت تا سال 2020 ، " بازگرداندن تمامیت ارضی در چهارچوب مرزهای بین المللی دولتی تصویت شده اوکراین (یعنی کریمه و ادغام مجدد دانباس) است. اهداف نهایی استراتژی ، ضمانت ادغام اوکراین به اتحادیه ی اروپا و شکل گیری شرایط برای ورود به ناتو را مد نظر دارد. به همین خاطر دولت اوکراین قصد دارد اصلاحاتی در تمامی زمینه ها و از جمله سیستم سیاسی، اقتصادی ، قضایی ، سازمان های نظارت بر اجرای قانون صورت دهد.

مقامات اوکراین خاطر نشان می کنند که وظیفه ی اوکراین در چهارچوب توافقنامه مربوط به ارتباط با اتحادیه ی اروپا با آن تقاضاهایی مطابقت دارد که ناتو به دولتی که متقاضی عضویت در اتحادیه است پیشنهاد می دهاد. کشور بعد از اجرای " نقشه ی راه " در ارتباط با اتحادیه اروپا ، عملا به معیارهایی میرسد که به او اجازه می دهد عضویت در ناتو را پیش بکشد. ضمنا در کیف هدف دوم را حتی مهم تر می دانند و اعلام می کنند که به تعویق انداختن مسئله ی مربوط به عضویت در اتحادیه اروپا برای ده سال هدف نهایی نیست.

کارشناسان غربی و از جمله تحلیل گران ناتو برای اجرای اصلاحات به مقامات اوکراینی کمک می کنند. در دیدار باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا و ینس استالتنبرگ ، دبیر کل ناتو این مسائل مطرح شدند.

Заместитель министра иностранных дел РФ Александр Грушко - اسپوتنیک ایران
مقام روسی: ناتو به حصول پیشرفت در حل مساله اوکراین بی اعتنا است

براساس خبرهای رسانه های آمریکایی ، باراک اوباما خاطر نشان کرده است: " ما از اوکراین در چهارچوب شراکت بین ناتو و اوکراین حمایت می کنیم. " استالتنبرگ تاکید نمود که ناتو کمک های مشورتی خود را با هدف تقویت توانایی های دفاعی بسط و توسعه می دهد.

کارشناسان اوکراینی معتقدند که دیدار رئیس جمهور آمریکا و دبیر کل ناتو ، به خاطر تصمیم روسیه برای ارسال سیستم دفاع ضد موشکی اس-300 به ایران بوده است. اوباما این مسئله را مطرح کرده و یادآوری نمود که شش سال پیش طرف روسی به درخواست واشنگتن معاهده را به تعویق انداخت: " ما در آن زمان تحریم های مشترکی را اجرا کردیم که در نهایت طرف ایرانی را پشت میز مذاکره نشاند. "  خبرگزاری ها سخنان رئیس جمهور آمریکا را اینطور منتشر کردند که اگر سیستم ها اکنون فرستاده شوند ، مانعی برای عملیات های نظامی احتمالی آمریکایی ها وجود ندارد. در عین حال وی تاکید نمود که واشنگتن قصد ندارد درگیری را به روش نظامی حل و فصل کند.

کارشناس نظامی اوکراینی، که خواست نامش مخفی بماند به " روزنامه نیزاویسیمی " روسیه شرح داد: " این بازی اعصاب است، رقابت اسقامت بین روسیه و آمریکا در عرصه ی جهانی است. مسئله ی اوکراین در این درگیری در حاشیه است فقط برای اینکه پاسخ به این پرسش ها که اوکراین یک دولت مستقل واقعی است و یا تبعه و منطقه ی نفوذ روسیه ، به برگ برنده ای برای یک و یا طرف دیگر تبدیل می شود. روسیه با رسیدن به هدف خود به ثبات اوضاع در دانباس علاقه مند نیست و قصد ندارد مسائل این منطقه را به دوش بکشد. آمریکا نیز با توجه به منافعش باید به اوکراین کمک کند: به درگیری آشکار با روسیه وارد نشده اما توانایی دفاعی اوکراین را تقویت کرده و همزمان کیف را مجبور سازد که اصلاحات اقتصادی وسیاسی لازم را انجام دهد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала