گزارش و تحلیل

روسیه و چین برای فرود بر روی ماه آماده می شوند

© Photo / NASAروسیه و چین برای فرود بر روی ماه آماده می شوند
روسیه و چین برای فرود بر روی ماه آماده می شوند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و چین برای دستیابی به موفقیت در زمینه ی هوافضای جهانی آماده می شوند

روسیه و چین برای دستیابی به موفقیت در زمینه ی هوافضای جهانی آماده می شوند که قابل مقایسه با اولین پرواز آمریکایی- شوروی به فضا با " سایوز" — " آپولون" درچهل سال پیش است. کارشناسان روسی آغاز ساخت استانداردهای فن آوری واحد، توسط چین و روسیه را برای پروازهای سرنشین دار به ماه تحلیل می کنند. کارشناسان تاکید می کنند ، پتانسیل بالای چین در تسلط بر فضا به این کشور اجازه می دهد که با روسیه فراتر از مرزهای مدار پایین حول زمین همکاری نماید.

به گفته ی یک منبع در صنعت هوافضایی — موشکی روسیه، فرود مشترک محققان هوافضای چینی و روسی بر روی ماه ممکن است در اواسط سال 2020 اتفاق بیافتد. گام اول برای آن برداشته شده است درواقع تصمیم مربوط به هماهنگ کردن فن آوری هوافضایی اخذ گردیده است. من جمله ، برروی استانداردهای مشترک گره های اتصالی ، اتصالات الکتریکی و سایر قطعات و دستگاه ها کار می شود. به عقیده ی استاد آکادمی هوافضای روسیه ، الکساندر ژلزنیاکوف ، مشکلات فن آوری و روانشناسی نباید در طرفین بروز کند.

فکر نمی کنم که این مشکل دشوار و پیچیده ای باشد. در سال های 90 ، چین به طور فعال از تولیدات شوروی در صنعت فن آوری هوافضا استفاده کرده و برپایه آنها محصولات خود را ساخت. در واقع آنها از آن استانداردهایی استفاده کردند که ما به کار می بردیم.  بنابراین در این مرحله کار بروی استانداردهای واحد وفن آوری های یکپارچه  نباید مشکل بزرگی باشد. مسئله ی دیگر این است که این جهت از همکاری، زمینه های  بسیار حساسی را به دنبال دارد. شاید فن آوری ها  برای پروازهای سرنشین دار به ماه ،  کاملا آشکارباشد. اما تولیدات نظامی و مشکلات امنیت ملی ، هم برای ما و هم برای چین سری بوده و باقی خواهد ماند.

در بین نمونه های فراوان همکاری بین المللی در هوافضا ، اتصال اول سفینه های " سایوز" و " آپلن" شوروی و آمریکا ازجایگاه تاریخی برخوردارند. در کنار آن می توان فرود مشترک فضانوردان چینی و روسی بر روی ماه را قرار داد. سرگی فیلیپنکوف ، سردبیر مجله " آویا پاناروما " ، متخصص مشهور در زمینه پزشکی هوافضایی در این زمینه مطمئن است. برای این کار چین پتانسیل قابل توجهی برای تصاحب ماه دارد. او می گوید:

آنها با موفقیت آنرا توسعه می دهند. ماهواره های مداری حول ماه آنها به خوبی کار می کنند ، فیلم بردرای و عکاسی از سطح ماه انجام می دهند. برنامه ی دیگر چین ، فرود بر روی ماه است. در اینجا روسیه با فن آوری هایش به آنها کمک می کند. چین دستگاه ماهنورد خود را نشان داده و به سومین قدرتی تبدیل شده است که دستگاه هوافضایی اش بر روی سطح ماهواره زمین نشسته است. آنها قصد دارند با دستگاه های ماهنورد خود بروند و این کاملا اجراییست. بعید نیست که پرواز به ماه با سفینه ی چینی با استفاده از ماهنورد چینی رخ دهد.

در عین حال کارشناسان گمان می کنند که موشک حمل کننده  " آنگارا" روسی ممکن است  خدمه چینی — روسی را در پرواز به  ماه همراهی کند. یکی از مکان های احتمالی پرتاب ، پایگاه فضایی ساخته شده در منطقه ی آمور با نام " واستوچنی" خواهد بود. در واقع با تکیه بر این پتانسیل روسیه برای اجرای پرواز اول با سرنشین به ماه در سال 2028 آماده می شود.

چین در آینده ای نزدیک قصد دارد ایستگاه خودکار جدید را برای ارسال نمونه های خاک ماه به زمین پرتاب نماید. و اگرچه این تکرار راهیست که اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا از آن رد شده اند ، تحقیقات ماه توسط آنها ارزش های ویژه ی خود را دارد. و برای اینکه جایگاه فرود بر روی ماه کلا نه عدد است. و این نه جایگاهی که از آنها نمونه های خاک به زمین فرستاده شده اند در طرف قابل دید آن قرار دارند. درطرف دیگر چنین آزمایشاتی نبوده است. و در واقع دانشمندان ضمن صحبت در خصوص سکونت بر روی ماه توسط چینی ها این منطقه را مد نظر دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала