قیمت درد و رنج

© AP Photo / William Allenنظامیان شوروی در اردوگاه های آلمان
نظامیان شوروی در اردوگاه های آلمان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلمان 10 میلیون یورو به عنوان مبلغ جبرانی به اسیران سابق نظامی شوروی می پردازد.

پارلمان آلمان فدرال مطابق با  طرح به تصویب رسیده  توسط ائتلاف حاکم،  10 میلیون یورو به عنوان  مبلغ جبرانی  به اسیران سابق  نظامی شوروی  اعطا می کند که سهم هر یک از 4 هزار  سرباز زنده مانده می شود  2 و نیم میلیون یورو. در مقاله منتشره  در روزنامه بریتانیایی « فایننشل تایمز» از این موضوع صحبت می شود.

بدین ترتیب  به نوشته این نشریه،  آلمان می فهماند که با  وجود «  مناسبات متشنج با روسیه»  آن کشور برای  پرداخت قیمت گناه  خود در جنگ جهانی دوم  آماده است.  بعلاوه این پرداخت به عنوان  اعتراف به «  سهم عظیم» مسکو در  پیروزی بر  هیتلر است.

 چند روز پس از  برگزاری جشن 70-مین سالگرد  پایان  جنگ کبیر میهنی ،  آلمان قصد  خود جهت پرداخت مبلغ جبرانی را اعلام کرد.  در زمان جشن  پیروزی در روسیه،  رهبران آلمان   توجه خاصی نسبت به  تلفات  شوروی در این جنگ مبذول داشتند.

نشریه « فایننشل تایمز» یاد آور می شود که مناسبات  برلین و مسکو پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه  و  تحریم های  ضد روسی توسط غرب  که به علت موضع روسیه در بحران اوکراین وضع شد،  وخیم گشت.  اما دیپلمات ها معتقدند که با وجود  اوضاع اوکراین،  مقامات آلمان فدرال  نسبت به  حوادث گذشته ادای احترام می کننند  و  برای احیای مناسبات   خوب با روسیه ابراز آمادگی  می کنند، البته « به مجرد آنکه  تشنج کنونی  فروکش کند».

آلمان  اعتراف می کند  که برخورد  غیر انسانی  نسبت به  نظامیان شوروی را  می توان  جنایت کمتر آشنا در بین جنایات  دیگر  نازی ها دانست.

به عنوان مثال  دیوآخیم گائک  رئیس جمهور آلمان  در سخنرانی چندی پیش خود  اعلام نمود  که نیمی از  سربازان شوروی  که در اردوگاه های آلمان اسیر بودند  جان باختند.  مطابق با محاسبات  مورخان، 75 درصد  اسیران شوروی در  اردوگاه های آلمان  جان خود را از دست دادند.

به عنوان مقایسه  در بین نظامیان بریتانیا فقط 3 و نیم درصد  جان خود را از دست دادند.

در اتحاد شوروی ، مرگ ومیر در بین اسیران آلمانی در اتحاد شوروی 36 درصد بود.

 نشریه  متذکر می شود که: «  بر خلاف  جهت غربی،  جنگ در شرق  از همان آغاز  خود توسط رژیم  نازی، به عنوان  یک جنگ ایدئولوژیکی « برای  نابودی  کامل» راه انداخته شده بود.

رنج و عذاب سربازان  شوروی  به عقیده نویسنده  مقاله  به این دلیل  بیشتر بود  که پس از بازگشت به وطن  به آنها مظنون می شدند  و به محض رسیدن  راهی « گولاک» می شدند».

مقیاس  برخورد غیر انسانی نسبت به  اسیران جنگی  از نظر دور مانده بود  زیرا در آلمان در  چند دهه مابعد جنگ،  افسانه  بیگناهی ارتش آلمان  رواج داشت. اس اس  و دیگر سازمان های  نازی مسئول  بخش اعظم  جنایات شناخته شدند.  برگزاری نمایشگاه ها و  انتشار کتب جدید  طی  20 سال اخیر  باعث تغییر تصورات کلی  در باره آن حوادث شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала