گزارش و تحلیل

بریکس در آستانه رتبه بندی

© Sputnik / Alexei Druzhininگروه بریکس
گروه بریکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارزیابی های آژانس های رتبه بندی نمایانگر سفارش های سیاسی و نه شاخص های اقتصادی است.

 سیستم معاصر  کار  آژانس های رتبه بندی  از سوی  کشورهای مختلف مورد انتقاد قرار می گیرد. هیچ کس این حقیقت را  پنهان نمی کند که ارزیابی های  سه آژانس بزرگ رتبه بندی (S&P, Fitch, Moody's) مدتهاست  نمایانگر  سفارش های سیاسی و نه شاخص های اقتصادی است. کشورهای عضو « بریکس»  تصمیم گرفتند  آژانس رتبه بندی خاص خود را  تشکیل بدهند.

بریکس  بارها  به جهانیان نشان داده است که حل و فصل مسائل جهانی  نباید فقط  کار یک کشور باشد ، حتی اگر آن کشور خیلی نیرومند  و با نفوذ باشد. در چارچوب اتحادیه کشورها، برخورد مشترک  با توجه به منافع  هر یک از اعضای  اتحادیه  طراحی شده است.  تقریبا  همین تصویر  در معرفی ایده  ایجاد آژانس  رتبه بندی « بریکس» شکل می گیرد.  اعضای اتحادیه قصد دارند به  تجربه جهانی  توجه کنند  اما در عین حال درک می کنند  که فورا نمی توانند  اعتماد و اطمینان بازیگران بازار را جلب کنند.  این کاری تاکتیکی  و طولانی است.

سرگی خِستانوف  مدیر اداری  گروه شرکت های « آلور» در این خصوص گفت: برای آنکه آژانس جدید بتواند از اعتباری مانند اعتبار و شهرت آژانس  « سه آژانس بزرگ»  برخوردار شود، نیاز به گذشت زمان است.  تجربه نشان می دهد که هر آژانس جدید باید  ازاعتبار عالی   طی چنددهه برخوردار باشد تا تاجران به  رتبه بندی  آن باور کنند.  اما  طولانی ترین راه  همیشه از گام اول شروع می شود ، از این رو  تأسیس  آژانس  رتبه بندی  گروه « بریکس»  منطقی است.

رویدادهای  سالهای اخیر اعضای بریکس  را وادار  به تأسیس آژانس  رتبه بندی خود  کرده است.  ارزیابی های ارائه شده از سوی آژانس های موجود کنونی بارها سرمایه گذاران را از بازار های آینده دار دور کرده است.   در عین حال، همانا آژانس های رتبه بندی  اطلاعات واقعی در باره  وضعیت  بازار ها بطور کلی  و شرکت های جداگانه را پنهان کردند. نهایتا چنین  « دستکاری ها   و تصحیحات»  اطلاعات ضربات سنگین اقتصادی را  برای  کل جهان ببار آورد. معلوم شد که وضع باید تغییر کند.

—  الیگوپولی (شرکت های چند محصولی)  « سه آژانس بزرگ»  به شکل طبیعی  کشورهای دیگر را به  تأسیس نهاد های  رتبه بندی خاص خود سوق می دهد. دشوارترین چیز، نه تأسیس  آژانس رتبه بندی  به عنوان یک نهاد،  بلکه فرایند  دست یافتن به اعتبار  بزرگ جهانی توسط چنین نهادی است.  متأسفانه  خودویژگی  تجارت رتبه بندی  چنان است  که اعتبار  آن  خیلی کند  شکل می گیرد.

قرار است آژانس رتبه بندی « بریکس»  بر اساس  آژانس رتبه بندی موجود چینی « داگونگ»  تشکیل شود.  این آژانس 20 سال پیش تأسیس شد و و در سال 1994 میلادی  با وجود تلاش های زیاد نتوانست  با «  سه آژانس بزرگ» رقابت کند.  اکنون در سطح جدید از این تجربه استفاده خواهد شد و اعضای « بریکس»  از یک وسیله دیگر  برخوردار خواهند شد تا بتدریج به اصلاح و تغییر  معماری  مالی — اقتصادی  جهانی دست بزنند و نهایتا بتوانند  به هدف اصلی خود —  دستیابی به سهم قابل توجه بازار  جهان برسند   و رقیب  تمام و کمال « سه آژانس بزرگ» بشوند.  تمام این کارها برای آن انجام می شود  که نهایتا  اوضاع در جهان با ثبات تر  شود.

ولادیمیر  فیگین  رئیس انستیتوی  انرژتیک و امور مالی  عضو  گروه کاری « بریکس» در این خصوص گفت:  وثتی ما در باره  بازار های با ثبات صحبت می کنیم،  مسأله آن است  که چطور می توانیم  ثبات را تأمین کنیم —  مسائل مربوط به ایجاد  ذخایر،  دورنمای رشد بازارها. این ها  موضوعات  دستور روز  هستند.  موضوع دیگر آن است که این دستور روز گسترده به چه شکلی از سوی کشورهای  عضو  مورد حمایت قرار خواهد گرفت و چطور طراحی و اجرا خواهد شد.  اگر همه چیز  بشکل مثبتی جریان یابد ، شاید بریکس بتواند چنان گروه کشورها شود  که بتواند در  مسائل جهانی نقش خاصی ایفا کند.

هم اکنون امکان  ایجاد آژانس رتبه بندی  بریکس در سطح آکادمیک  و کشوری طراحی شده است.  تمام کشورهای عضو بریکس درک می کنند  که فقط به این ترتیب می توانند از ارزیابی عینی و صحیح در باره شرکت ها و بانک های ملی  خود برخوردار شوند.  اینک باید به  طراحی  نقشه  اقدامات مشخص  و مشترک پرداخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала