گزارش و تحلیل

افق های شرقی

© Sputnik / Aleksey NikolskyiСварка шва на церемонии соединения первого звена магистрального газопровода "Сила Сибири"
Сварка шва на церемонии соединения первого звена магистрального газопровода Сила Сибири - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازار جهانی در انتظار عصر رقابت های جهانشمول است.

مطلب سر آن است که در فاصله دور از انظار اکثر جهانیان اروپا و آسیا بتدریج دارند به مبارزه بخاطر دریافت حق خرید گاز روسی بر می خیزند. چرخش روسیه به سوی غرب که کشور ما پیشتر آنرا اعلام کرده بود نشان می دهد که غرب هنوز هم نتوانسته کل پیامد های این جریان برای خود را حساب کند.

همانا بروژه های "نیروی سیبری" و "آلتای" می توانند در آینده نزدیک نقشه جهانی تحویلات گازی را کاملا دگرگون سازند. هر پروژه از خصوصیات خود برخوردار است. معادن "چایاندا" و "کوویکتا" پایه گازی منبع سیبری شرقی بوده و از طریق خط لوله آلتای گاز سیبری غربی به مشتریان اروپا تحویل خواهد شد. بعبارت دیگر می شود در این باره صحبت کرد که اروپا و کشور های آسیا و اقیانوس آرام برای دریافت مواد خام از روسیه به رقابت خواهند پرداخت. به گفته سرگئی پیکین رییس صندوق پیشرفت انرژتیک هر دو پروژه دور از اتمام بوده ولی کار روی آنها بشدت ادامه دارد. این کارشناس افزود:

اروپا بدون گاز روسی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اروپا بدون گاز روسی

چین همسایه ما است و ما مرز مشترک طولانی داریم و منطقی است که ما در پروژه های انرژتیک با چین همکاری می کنیم. پروژه های گازی —  آینده دار  هستند و ارزیابی سود بالفعل آنها مشکل است. من نمی خواهم به سودآور بودن "نیروی سیبری"  ارزش بیش از اندازه بدهم، بعلاوه تحرک کنونی نرخ ها هنوز تاثیر منفی بر این پروژه می گذارد. ولی هدف این پروژه تحویلات در دهه های آینده است و این امید وجود دارد که با مرور زمان وضع بهتر شود و این پروژه از نظر تناسب ارزش پروژه و درآمد حاصله از اجرای آن جالب شود. پروژه آلتای الان در دست طرحریزی است و کل پارامتر های نرخ آن معلوم نیست. حالا در این باره که نرخ گاز در آخر خط گاز رسانی آلتای چگونه خواهد بود بحث می شود و پس از این روشن خواهد شد که ارزش این پروژه از لحاظ تاسیسان زیر بنایی و ساخت خط لوله چگونه باشد.

چرخش به غرب به خودی خود می توان ادامه منطقی حوادث اخیر رخ داده در جهان را دانست. پیکین تاکید کرد: البته روسیه ممکن نبود رشد شدید اقتصاد های همسایگان شرقی خود در سال های اخیر را نادیده بگیرد. وی گفت:

این جریان از بسیاری لحاظ به این امر بستگی دارد که منطقه آسیا از نظر تحرک و حجم تولیدات صنعتی به رشد بسیار بالایی رسیده.  از این رو ما به این حوزه تکیه می کنیم تا به موقع موقع ای را از دست ندهیم هنگامی که این منطقه در حال حد اکثر پیشرفت است.

در عین حال اروپایی ها دایما تلاش می کنند در راه پروژه های گازی روسیه مانع ایجاد کننند و مسکو مجبور است به جستجوی بازار های فروش جدید بپردازد. ویکتور مارکوف تحلیلگر ارشد شرکت "تسریخ کاپیتال منجمنت"  که اینرا گفته افزود:

چرخش روسیه به غرب با هدف موزون کردن صادرات مربوط است زیرا به رسم معمول چرخش ما همیشه بسوی غرب بود و این وضع  مسایل زیاد بوجود می آورد. روسیه برای اجتناب ورزیدن از مسایل با غرب به تدریج به صدور مواد انرژی زا به شرق پرداخت و در چشم انداز توازن میناسبات با شرکای تجاری درست خواهد شد. بازار های جهانی بسوی آسیا حرکت می کند و حوزه آسیا قوه می گیرد. این گام  روسیه درست بوده  و برای کشور ما و چین نتایج مثبت ببار خواهد آورد.

تشکیل مراکز جدید نیرو در آغاز قرن جدید به روند بازگشت ناپذیر بدل شده است. خصلت ممیزه آن این است که برتری در آن به کشور های جداگانه تعلق نگرفته ولی در دست اتحادیه های بزرگ ژئوپلیتیک قرار خواهد گرفت. ممکن نیست که این کشور ها با شعار های سیاسی متحد شوند لیکن کار کردن روی حل مسایل اقتصادی مشترک به کار سود آوری تبدیل می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала