گردشگری در پامیر

© Sputnik / Igor Mikhalevپامیر تاجیکستان
پامیر تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کوهنوردان خواهان صعود به « قله کمونیسم» پامیر هستند.

 مقامات تاجیکستان  صدور اجازه سفر خارجیان به  خودمختاری  بدخشان کوهستانی  جمهوری تاجیکستان را  محدود کردند.  در « دوشنبه»   علت  اعلام  این محدودیت را با  اوضاع بی ثبات در  کشور همسایه افغانستان توضیح دادند. فعلا معلوم نیست که  چه مدت  پامیر تاجیکستان به روی  شهروندان خارجی بسته خواهد بود.  در این میان، آژانس های گردشگری تاجیکستان  شتابان از  ضررهای  احتمالی خود صحبت می کنند.

عالم فصح الدینوف خبرنگار رادیو «اسپوتنیک» از  تاجیکستان گزارش می دهد.

چند روز است که آژانس های گردشگری حیران  و مبهوت هستند.  شرکت هایی  که  تخصص آنها  گردشگری داخلی است  سعی می کنند  الگاریتم  فعالیت آتی خود را تعیین کنند.  معلوم شد  بسیاری از  شرکت های گردشگری از  ابتدای سال  برنامه  سفر به پامیر را  طراحی کردند.  تعدادی از آنها  حتی فهرست مهمانان را  آماده کرده اند.

 بحرالدین  عصام الدینوف  مدیر اجرایی  مرکز رشد و توسعه توریسم  در  تاجیکستان در این باره گفت:  فروش تورها قبل از  سال نو آغاز شد.  مردم برنامه مرخصی خود را  از قبل طراحی می کنند هیچ کس  تصور نمی کرد که چنین  اتفاقی در  پامیر بیفتد. اکنون شرکت های گردشگری  در حال جستجوی گزینه ها و راه هایی  هستند که  بتوانند  جواز ورود به پامیر را  دریافت کنند و یا  بشکلی بهر حال  بتوانند  به پامیر برسند.

 در شرکت های گردشگری محدویت های کنونی را با بدبینی  پذیرا شدند.  موضوع از این قرار است که  درست یک هفته پیش  بدخشان کوهستانی با پامیر تاجیکستان،  وارد فهرست جهانی رتبه بندی شد  و سفر به آنجا به گردشگران پیشنهاد شد. هر سال  مجله « National Geographic Traveler» این فهرست را تهیه می کند.  همه در انتظار  افزایش سیل  مهمانان  و به ویژه کوهنوردان  در  محله «  پولیانا مسکوینا»  بودند که از آنجا صعود به  مرتفع ترین قله  در جامعه همسود — قله  اسماعین سامانی»  آغاز می شود که بیشتر با نام «  قله کمونیسم» مشهورست. اکنون شرکت های  گردشگری سعی خواهند کرد  مشتریان خود را یا به  « کوه های فان» بفرستند و یا به قرقیزستان.  آنها سال گذشته نیز  به همین شکل برنامه گردشگری خود را تغییر دادند.  در ماه مه سال گذشته بطور غیر منتظره ای  در مرکز اداری  پامیر تاجیکستان  — شهر « خاروگ» نا آرامی  بروز کرد.

—  در اینجا  نیازی به  پیش بینی نیست.  ما از تجربه تغییر جا برخورداریم. در سال 2012 میلادی  پامیر بسته شد ، در سال 2013 میلادی  با مشکلاتی در همین مسیر روبرو شدیم. در  سال گذشته با مشکل صدور جواز روبرو شدیم.  این امر تأثیر  زیادی بر تعداد  مشتریان می گذارد.  در سال گذشته به تعدادی از شرکت های گردشگری در تغییر مسیر گردشگری کمک کردیم  و توریست ها را به شمال تاجیکستان فرستادیم. شرکت های گردشگری  ضرر خواهند دید. خیلی ها  این فصل گردشگری را  از دست خواهند داد.

در این میان، مقامات تاجیکستان سعی می کنند  شرکت های گردشگری  کشور را آرام کنند.  در کمیته  امور جوانان، ورزش و گردشگری  وابسته به دولت تاجیکستان  گفته شد  که محدودیت  کنونی  از حالت موقت برخوردار است و با بی ثباتی در  بدخشان افغانستان ارتباط دارد.  اخبار  نگران کننده ای از آنجا واصل می شود.  نیروهای طالبان 9 شهرستان در این منطقه افغانستان را کنترل می کنند.  در بعضی جاها،  نمایندگان «داعش»  مشاهده شده اند.  در « دوشنبه»  اعلام می کنند  که به مرور بهبود اوضاع در نواحی هممرز با  افغانستان ، ممنوعیت  سفر به  بدخشان کوهستانی  برای خارجیان  لغو خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала