گزارش و تحلیل

ایالات متحده امریکا جاسوسانی را در دانشگاه چین یافت

© Flickr / Ludovic BertronJames, I think your cover's blown!
James, I think your cover's blown! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت امریکا شش شهروند چین را متهم به جاسوسی اقتصادی کرد.

 سه استاد دانشگاه در چین که دو تن از آنها در امریکا کار می کردند، متهم به سرقت یک فرکانس رادیویی تکنولوژی فیلتر شده اند که توسط شرکت های امریکایی طراحی شده است. در صورت اثبات اتهام آنها، ممکن است تا 15 سال حبس شوند.

وزارت دادگستری امریکا اعلام کرد که شش شهروند چین متهم به جاسوسی اقتصادی، سرقت تکنولوژی مورد استفاده در اجزای الکترونیکی موبایل و همچنین سیستم های ارتباطی نظامی هستند.

تکنولوژی رسنترس سنسورهای پیزوالکتریک برای فیلتر کردن سیگنال های بی سیم های ورودی و خروجی مورد استفاده قرار می گیرند که توسط دو شرکت امریکایی Avago Technologies و Skyworks Solutions طراحی شده اند. یکی از متهمین چینی استاد دانشگاه تیانزین است و خووا چان نام دارد. او مهندس بود و مدتی را در شرکت Skyworks Solutions در ایالت ماساچوست کار می کرد. نفر دوم وِی پان نیز استاد همان دانشگا است و در شرکت Avago Technologies در کالیفرنیا مشغول به کار بود. طبق گفته های وزارت دادگستری امریکا، متهمین در شرکت های امریکایی با هدف سرقت کدهای خروجی و اطلاعات تکنولوژی فعالیت می کردند. طی سال های 2006 تا 2007، هر دو تصمیم داشتند شرکتی در چین تاسیس کنند که به صورت تخصصی به تولید رسنترس سنسورهای پیزوالکتریک بپردازد. بازار جهانی برای این کالا در حدود 1 میلیارد دلار برآورد می شود. برای این کار پان و چان کار در امریکا را ادامه داده و به مدیران خود در دانشگاه تیانزین پیشنهاداتی دادند. در فاصله کوتاهی موضوع بررسی شد. پان وچان استادان دانشگاه شدند. هر  دوی آنها از شرکت های امریکایی همراه با چهار هموطن دیگرشان بیرون آمدند. یکی از آنها استاد این دانشگاه محسوب می شود و شرکت میکروسیستم های رسنترس سنسورهای پیزوالکتریک را راه اندازی کردند. شرکت با دانشگاه همکاری موثری را در تولید رسنترس ها ایجاد کرد و قراردادی برای تولید کالاهای تجاری و نظامی چین منعقد کردند.

اتهامات این شش نفر اثبات شده است و فهرست بلندی از نامه نگاری های الکترونیکی وجود دارد که در آنها مسایل مربوط به تکنولوژی شرکت های امریکایی به صورت مستقیم بحث و بررسی شده اند. شرکت های امریکایی این سرقت فناوری را در چارچوب مبارزه با جاسوسی اقتصادی بررسی می کنند. اگرچه وزارت دادگستری امریکا مجبور است در ابتدای امر ثابت کند که سرقت فناوری برای مقامات چینی مفید بوده است. موضوع حاضر یازدهمین مورد از اتهامات در حوزه جاسوسی اقتصادی ازسال 1996 می باشد. آن زمان این قانون به تصویب رسید.

چان، استاد دانشگاه چینی روز شنبه گذشته در لوس آنجلس دستگیر شد. وی زمانی دستگیر شد که با هواپیما از چین برای شرکت در یک کنفرانس به امریکا آمده بود. سایر متهمین در چین هستند و مقامات امریکا در پی دستگیری آنهاست. بالاترین حد مجازات برای جاسوسی اقتصادی در امریکا 15 سال حبس است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала