گزارش و تحلیل

تنها راه خروج عربستان سعودی از قمار بزرگ گفتگو با ایران است

© Twitter / Conflict News Many casualties cover the floor following mosque bombing in Qatif in Saudi Arabia
Many casualties cover the floor following mosque bombing in Qatif in Saudi Arabia - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر کس پشت پرده انفجار تروریستی در مسجد شیعیان امام علی (ع) شهرک القدیح منطقه قطیف عربستان سعودی باشد مسئولیت این عمل بر دوش دولت این کشور است چرا که فضای سنگینی که بر علیه شیعیان توسط دولت سعودی راه اندازی شده زمینه چنین اعمالی را فراهم می کند و دولت مسئول تامین امنیت شهروندان خود می باشد.

بر پایه یک توافق میان ملک سعود و محمد عبد الوهاب قرار بر این بود که فرزندان ملک سعود حکومت و اتباع عبد الوهاب موعضه کنند و هیچ کدام در کار یکدیگر دخالت ننمایند. البته این توافق مربوط به زمانی بود که عربستان سعودی غیر از درآمد حج در مکه آه دیگری در بساط نداشت و در واقع اتباع عبد الوهاب سود بیشتری می بردند. اما با اکتشاف نفت و ثروت های کلان در عربستان سعودی اتباع عبدالوهاب دیگر خود را مقید به توافق قدیمی ندانسته و سهم بیشتری از ثروت این کشور را برای خود می خواستند. این ثروت فضای ذهنی آنها را از سرزمین حجاز فراتر برد و رویای تسلط بر جهان را در ذهن آنها پروراند. هدف اولیه اینان وحدت کشورهای اسلامی واحیای مجدد خلافت اسلامی بر اساس تفکر های آنها است اما در نهایت هدفشان گسترش تفکر خود در سطح جهان و سلطه بر کل جهان می باشد. بر اساس موعظه های رهبران این گروه خلفای مسلمانان در دوران حکومت خود کاهلی کردند و اسلام را به کل جهان بسط ندادند و الآن وظیفه آنها است تا راه را ادامه دهند. از یک سو  اینان خود را مسلط بر داخل عربستان سعودی داشتند که حکومت با آنها همراه است وهر لحظه اراده کنند می توانند حکومت را ساقط کنند و خود اختیار حکومت را به دست گیرند؛ از سوی دیگر دولت سعودی به آنها اطمینان داده بود که با اهداف آنها همراه است و آنها فعلا باید به افکار بلند پروازانه خود برای همراه کردن دیگر کشورهای اسلامی بپردازند. در واقع  حاکمان سعودی فکر کردند که بهتر است این تندرو ها را به خارج منتقل کنند و آنها را دور از عربستان درگیر کنند تا هم آنجا کشته شوند و هم  در داخل برای آنها شر به پا نکنند. به همین دلیل از افغانستان و چچن گرفته تا نیجریه و لیبی و سوریه و لبنان و عراق و… همه گروه های تروریستی توسط اتباع سعودی راه اندازی و با پول سعودی حمایت شده و می شود. از اسامه بن لادن که وابسته به خانواده های اصیل عربستان سعودی بود تا دیگر تروریست هایی که در رده های رهبری و یا عملیاتی در این گروه ها فعالیت می کنند همه زاییده افکار تندروی وهابی در عربستان سعودی هستند.

Images circulating of a suicide bomb attack on a mosque in Qatif in Saudi Arabia - اسپوتنیک ایران
وقوع انفجار در مسجدی در عربستان سعودی

با اینکه عربستان سعودی تلاش زیادی برای دور نگاه داشتن این گروه ها انجام داده و می دهد اما روز بروز این گروه ها به این کشور نزدیک تر می شوند و قطعا خطر  آنها برای ثبات و امنیت این کشور به مراتب بیشتر از ایران و شیعیان می باشند. به همان نسبت اینان امروزه برای دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران خطر زیادی ایجاد میکنند.

در واقع قمار عربستان در یمن خیلی از سنی های تندرو را ناراحت کرد چرا که آنها از عملکرد ضعیف این کشور در مقابله با یمنی ها احساس شرمندگی می کنند و اعتراض ابوبکر البغدادی به سران عربستان هم بر همین اساس بود.

عربستان سعودی با قمار خود در انتقال و حمایت از این تندرو ها در خارج از کشور نه فقط خطر را از سرزمین خود دور نکرد بلکه کل منطقه و جهان را به خطر انداخت. امروزه اینان با تجربه هایی که طی سالهای اخیر به دست آورده اند به همان نسبت برای خود عربستان سعودی تهدید به شمار می آیند. این گروه ها دیگر قبول ندارند که کشورهای دیگر را با موعظه و جنگ با سلاح های سبک و نیمه سنگین فتح کنند بلکه به فکر آن افتاده اند که ملیاردها دلار ثروت و زرادخانه عظیم سلاح های عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را برای اهداف خود در اختیار داشته باشند.

شاید هم بی دلیل نبود که رئیس جمهوری ایالات متحده گفته کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باید بیشتر از اینکه از ایران بترسند از داخل بترسند قطعا سیستم های امنیتی ایالات متحده اطلاعات بیشتری از یک روزنامه نگار در این زمینه دارند.

Вид города Эр-Рияд - اسپوتنیک ایران
سفیر عربستان: حتی بین برادران توافق کامل وجود ندارد

تصور کنید عربستان سعودی و کشورهای دیگر عرب حوزه خلیج فارس در اختیار گروه های تروریستی همچون داعش بیافتد و کل تسلیحات خریداری شده توسط این کشورها در اختیار داعش قرار گیرد. آنوقت چه شرایطی را می توانید برای خاورمیانه و جهان متصور باشید.

قطعا ایرانی ها هم خواهان چنین چیزی نیستند و نمی باشند وترجیح می دهند علیرغم اختلافات زیاد خود با سعودی ها ولی با همین حکومت کنار بیایند تا مجبور باشند با گروه های تندرو مثل داعش کنار آیند.

بر کسی پوشیده نیست که هدف این اعمال تروریستی برهم زدن امنیت داخلی عربستان سعودی می باشد و قطعا اینان نقشه های خبیث تری برای این کشور و دیگر کشورهای منطقه در فکر دارند. اگر سران این کشورها به فکر تدارک این ماجرا نباشند شاید بعدا خیلی دیر باشد.

امروزه فرصت فوق العاده مناسب و شرایط فوق العاده حساسی بوجود آمده که نیاز به تفاهم ایران و عربستان سعودی دارد و حتی می توان گفت عربستان سعودی حتی بیشتر از ایران به چنین توافقی نیاز دارد. پس بهتر است عربستان سعودی دست از قمار کردن در منطقه بردارد و به پیشنهادات ایران برای مذاکره و گفتگو و توافق بر سر مسایل مختلف جواب مثبت بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала